Hackathon -tapahtuma Janne Remes TTI12S

Janne RemesSain olla osa tätä hienoa tapahtumaa, jossa 7 tiimiä kehitti ohjelmistoja pilvialustoille ja yksi tiimi kehitti liiketoimintasuunnitelman. Tapahtumaa sponsoroi TiVit ja meidän kyydit, sekä majoituksen järjesti Kainuun Etu. Saavuimme tapahtumaan noin kello 20.00 sunnuntai iltana, jolloin tilaisuus avattiin auditoriossa ja osallistujat esittäytyivät. Tämän jälkeen aloitimme tutustumisen tiimeihimme syöden hienon illallisen hotelli katinkullan ravintolassa.

Ryhmäni oli Enginio Team 1, jonka aiheena oli kehittää synkronoitu pilvipohjainen sisällön jakamis ohjelma, jolla voi jakaa esimerkiksi kuvia mobiililaitteisiin QR-koodilla tai sosiaalisen median kautta. Ohjelma kehitettiin Enginio backendin päälle JavaScript Object Notation-kielellä ja sen käyttämiseen tarvitsi ainoastaan internet yhteyden ja selaimen laitteessa. Ryhmässämme yksi tuotti kuvia käyttöliittymää varten, kaksi ohjelmoi backendin rajapintaa vasten itse toiminnallisuutta, yksi toimi tech support roolissa ja minä integroin Google+, sekä Facebookin sovellukseen.

Illallisen aikana kehitimme sovelluksen ideaa ja tutustuimme toisiimme. Illallisen jälkeen palasin huoneeseeni ja laitoin Ubuntun asentumaan kannettavaan, josta kiitokset KAMK:lle lainasta. Asennuksen aikana KAMK:sta olevat huonetoverini saapuivat ja kysyin heiltä laitetaanko sauna lämpeämään? Saunoimme illan ja keskustelimme aiheistamme. Meistä yksi oli tradenomien pelipuolelta, toinen järkkäri ja kolmas insinöörien pelimoottoripuolelta (minä). Tapahtuman aikana keskustelimme myös kouluasioista, kuten eri koulutusalojen yhteistyön tärkeydestä.

Maanantaina söimme aamupalan ja aloitimme ohjelmiston toteutuksen. Kolmen tunnin kuluttua meillä oli toimiva sovellus ja oli aika lounaalle. Lounaalla pohdimme miten kehittää sovellusta eteenpäin. Ensimmäisenä päivänä käytin noin neljä tuntia ubuntun opiskeluun ja git-versionhallintaan. Lisähaasteena olin ottanut uuden käyttöjärjestelmän käyttöön, johon en muulloin olisi tutustunut yhtä hanakasti. Lounaan jälkeen keskustelimme, mitä voisin alkaa tutkia sovellukseen kun pohja oli jo valmis. Sosiaalisen median integrointi tuli alueekseni, jota aloin tutkimaan ja testaamaan sovelluksessa. Sovelluksen testaus tapahtui helposti omassa lähiverkossa ja pääversiot ladattiin heroku:n. Ajottain suunnittelimme yhdessä käyttöliittymää paperilla ja muutimme sitä käyttäjäystävällisemmäksi. Ensimmäisen päivän aikana meidän ohjelmamme oli jo edustuskelpoinen ja sen olisi jo voinut esitellä.

Maanantai iltana syötiin ja saunottiin, sekä katsoimme elokuvan netflixistä. Tiistai aamuna kävin saunassa ennen aamupalaa ja lähdin virkeänä kehittämään sovellustamme. Edellisenä päivänä olin saanut facebookin lähetä-napin lisättyä sovellukseen ja tiistaina sain google+:n myös lisättyä. Molempien API:en käyttäminen oli hyvin samanlaista, näistä kahdesta poikkesi twitter, jota en saanut yhtä nopeasti implementoitua. Tämän vuoksi keskityin lopulta näihin kahteen aikaisempaan ja siirryin noin tuntia ennen aikarajan loppua testaamaan.

Löysin heti Heroku:n aukaistuani vakavan bugin, joka oli sovellukseemme kirjautumisessa. Tämä oli loppuun asti mysteeri, koska se oli toiminut aikaisemmin ja sen kehitys lopetettiin jo edellisenä päivänä ja se oli toiminut koko päivän. Tällainen final-hour kriisi on hyvin perinteistä, kun kehitetään prototyyppiä kahden päivän sisällä. Ennen ohjelman esitystä meillä oli kaksi tuntia aikaa virkistäytyä eli saunoa, jonka jälkeen palasimme auditorioon. Auditoriossa testasimme vielä sovellusta kannettavalla ja selain kaatui heti kun ohjelman sivu avattiin. Toisella avauskerralla se näytti toimivan normaalisti ja kysyin ennusteita toimiiko se lavalla. Sain vastaukseksi 50/50, johon olin aikarajaan nähden tyytyväinen. Lavalla ohjelma toimi moitteettomasti ja yleisö kaivoi innoissaan älypuhelimistaan QR-lukijat ja saivat QR-koodin napattua valkokankaalta, nousematta penkeiltänsä. Yleisö piti sovelluksesta, sillä oli nopea selata albumista kuvia ja lähettää haluamansa kuvat streamina. Tapahtuman jälkeen myös yrityksistä tulleet osallistujat tulivat antamaan positiivista palautetta ja kyselemään taustastani.

Tapahtuma oli järjestetty viimeisen päälle hyvin: majoitus, ruokailu, tarjoilu, tilat olivat parhaammasta päästä ja antoivat loistavan ympäristön luovaantyöhön. Suosittelen vastaavanlaisia tapahtumia kaikille, koska niissä pystyy aina oppimaan jotain ihan uutta, vaikka aihe tulisi täysin vieraana. Itse osasin javascriptiä ja opin nopeasti JSON syntaksin, tämän lisäksi opin käyttämään ubuntun terminaalia, git-versiohallintaa ja sosiaalisen median API:jä. Tämä tapahtuma on laajentanut käsitystäni työmahdollisuuksistani pelialan ulkopuolella ja mielestäni on tärkeää että opiskelijat pääsevät lähelle työnantajia jo opiskelunaikana.

Kiitokset tiimille, tapahtuman järjestäjille ja sponsoreille.

Tämä on ollut mahtava kokemus!

Bookmark the permalink.