Hackathon -tapahtuma Eetu Oinasmaa KAT10PO

eetuOsallistuin TIVITin järjestämään ja sponsoroimaan Cloud Software & FinnCloud Hackathoniin Vuokatissa 24. – 26.3.2013. Tapahtuman tarkoituksena oli kehittää ryhmissä ”jotain vaikuttavaa”. Tapahtumassa koottiin kaikkiaan seitsemän ryhmää, joista kuusi kehitti pilvipalveluihin perustuvia prototyyppejä. Yksi ryhmä kehitti muista poiketen liiketoimintasuunnitelmaa. Tapahtuma järjestettiin hotelli Katinkullassa, jossa myös majoituimme.

Opiskelen Kajaanin ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyä ja olen erikoistunut peliohjelmointiin. Päätin osallistua Hackathoniin, koska minulla on kokemusta web-kehityksestä ja web-palvelinpuolesta. Ammattikorkeakoulusta tapahtumaan osallistui lisäkseni kaksi muuta opiskelijaa; datacenter-puolelle suuntautunut tietojenkäsittelijä ja peliteknologiaan suuntautunut insinööri. Kainuun Etu sponsoroi meille täysin varustellun Villas-huoneiston, jossa oli jopa sauna.

Ryhmässä johon osallistuin, oli jäseniä muun muassa F-Securelta ja CSC:ltä. Ryhmän oli koonnut Oululainen Viherio Technologies, joka kehittää GREENi golf-sovellusta. Tehtävänämme oli kehittää GREENiin pohjautuva prototyyppi, joka listaisi sen hetkisiä golf-tapahtumia ja mahdollistaisi käyttäjien ladata kuvia tapahtumista palveluun. Tällöin palvelun käyttäjät voisivat selata toistensa lataamia kuvia ja kommentoida tapahtumia.

Hackathon alkoi sunnuntai-iltana Katinkullan auditoriossa, jossa osallistujat esittelivät lyhyesti taustojaan. Myös lopulliset ryhmät koottiin, minkä jälkeen ryhmät lähtivät illalliselle valitsemaansa Katinkullan ravintolaan. Illallisen aikana tutustuimme paremmin toisiin ryhmän jäseniin ja suunnittelimme alustavasti kehitettävää prototyyppiä. Illallisen jälkeen kävimme vielä asioita läpi, kuten mitä alustoja ja ohjelmointikieliä käytämme prototyypin kehityksessä. Jätimme projektin hautumaan yön yli ja aloitimme kehityksen aamulla.

Sain tehtäväkseni kehittää prototyyppiin ryhmäämme kuuluvan italialaisen opiskelijan kanssa käyttöliittymän. Hoidimme myös sen yhdistämisen niin sanottuun backendiin, eli serveripäähän. Toteutimme käyttöliittymän selainpohjaisena HTML 5 -standardilla ja JavaScriptilla, jolloin sovellus on helposti käytettävissä usealla eri alustalla. Valitsimme kuitenkin kohdealustaksi Apple iOS:n ja laitteeksi iPhonen, jonka näytön resoluutiolle optimoimme sovelluksen. Aikaa prototyypin kehitykseen oli noin 30 tuntia. Emme saaneet kaikkia haluttuja ominaisuuksia kokonaan toimintakuntoon, kuten kuvien lataamista palveluun, mutta pystyimme esittelemään prototyyppimme halutulla tavalla.

Suosittelen Hackathonia kaikille pilvipalvelu- ja web-kehityksestä kiinnostuneille. Jotkut koulumme opiskelijat eivät uskaltaneet osallistua tapahtumaan, koska eivät osaa ohjelmoida mielestään tarpeeksi hyvin. Hackathonissa löytyy varmasti tehtäviä, jotka eivät vaadi ohjelmointitaitoa. Tapahtumassa saa lisäksi luotua kontakteja ja kehitettyä taitojaan.

Bookmark the permalink.