Nordic business forum

Ilari Kumpulainen – LLT17SH

Olin katsomassa Nordic business forumia live streamina ja heti ensimmäinen puhuja oli mielestäni mielenkiintoisin. Puhuja oli Aswath Damodaran joka on rahoituksen professori Sternin yliopistossa New Yorkissa. Hän puhuisiitä miten yritykset nykypäivänä haluavat olla nuoria jälleen. Samalla tavalla kui ihmiset yritykset eivät halua vanheta vaan ikääntyvät yritykset käyttäytyvä kuin nuoret start up yritykset ja toisinpäin. Tämä näkökulma ja ajattelutapa ei ollut koskaan tullut mieleeni, mutta mitä enemmän hän puhui ja toi esimerkkejä olemassa olevista yrityksistä sitä enemmän se rupesi käymään järkeen. Hän myös toi esille sen että eri alojen yrityksillä on erillainen elinijän odote kuten Ford joka on perustettu 1903 ja on nyt ikääntynyt yritys. Toisaalta Yahoo on perustettu 1995 ja on myöskin ikääntyvä yritys, koska se oli suosittu hakukone 2000-luvun alussa ja on nyt hakukone jota kukaan ei enää käytä, myös heidän sähköpostipalvelua enää harvat käyttävät. Hän toi esille myös sellaisen asian että kun yritys vanhenee se tarvitsee erillaisia toimitusjohtajia. Yrityksen perustamisvaiheessa Yritys tarvitsee toimitusjohtajan joka on innovoiva ja tuo jotain uutta markkinoille, jos yritys säilyy start up vaiheen ohi ja siitä tulee nuori kasvava yritys se tarvitsee toimitusjohtajan joka saa niin sanotusti ”junat kulkemaan ajallaan” eli rakentaa yritystä siten että se pysyy markkinoilla. Yrityksen varmistettua asemansa markkinoilla se tarvitsee johtajan joka pystyy niin sanotusti ”puolustamaan yritystä” eli varmistamaan että sen markkinaosuus ja arvo säilyy. Lopulta kun yritys alkaa olla vanha tarvitsee se johtajan joka on niin sanottu selvittäjä joka varmistaa, että sijoittajat saavat rahansa. Olisin mielelläni kuunnellut Aswathia tunninkin, koska aihe kiinnosti sekä hän oli puhujana taitava aina kun hän toi jonkin jatuksen esille hänellä oli esimerkki siihen joten kuulija joka ei ole rahoituksen professori voi ymmärtää mitä hän tarkoittaa. Tästä hyvä esimerkki on se kun hän aloitti sanomalla, että kun hän antaa arvion yrityksen arvosta arvo ei tule numeroista vaan tarinasta. Hän antoi tästäkin esimerkin kun hän oli arvionut Uberia ja antanut yrityksen arvoksi 6 miljardia. Hänen mukaansa Uber on taksifirma mutta Uberin mukaan he ovat logistiikka firma jonka arvo on 53 miljardia. Kuten Aswath sanoi se ei ole kiinni numeroista vaan tarinasta.

1) En ollut koskaan miettinyt yritysten elikaarta

2) Luulin aikaisemmin että yrityksen arvo näkyy tilinpäätöksesstä

3) En tiennyt että yriykset käyttäytyvät kuin ihmiset vaikkakin se käy järkeen, koska yrityksiä johtavat ihmiset

Bookmark the permalink.