Naiset johtajina: Bisnesnaiset Carla Harris ja Sara Blakely näyttävät johtamisen mallia niin naisille kuin miehillekin

Naisten rooli bisnesmaailmassa on huomattavasti pienempi kuin miesten. Vaikka tasa-arvossa ihmiskunta onkin mennyt eteenpäin, eikä naisten paikka ole enää niin sanotusti ”nyrkin ja hellan välissä”, edelleen suurin osa yritysten toimitusjohtajista ja esimiehistä ovat miehiä. Onneksi on kuitenkin vahvoja bisnesnaisia, jotka inspiroivat ja antavat esimerkkiä muille naisille. Niihin kuuluvat yli 30 vuotta Wall Streetin pankkiirina työskennellyt Carla Harris, sekä Spanx -tuotemerkin kehittäjä ja toimitusjohtaja Sara Blakely. Molemmat naiset olivat Helsingin Nordic Business Forumissa puhumassa johtamisesta ja kuinka he ovat menestyneet yritysmaailmassa.

Sara Blakely on 48-vuotias Floridalaissyntyinen miljardiyritys Spanxin omistaja. Puheessaan hän kertoi, kuinka yritys sai alkunsa ja miten tavallisesta kuluttajasta, jolla ei ollut mitään aikaisempaa liiketoimintaosaamista, tuli yksi vaikutusvaltaisimmista naisista maailmassa.

Blakelyn aikaisempaan työkokemukseen kuului faksien ovelta ovelle myynti. Hän teki sitä seitsemän vuotta, kunnes päätti, että halusi tehdä elämällään jotain muuta. Hän alkoi miettiä, mitkä ovat hänen vahvuutensa. Koska hän oli tehnyt uran faksien myynnissä, hän huomasi vahvuuksiinsa kuuluvan hyvät myyntitaidot. Silloin Blakely päätti, että halusi tehdä työtä myynnin parissa. Hän kehitti tuotteen nimeltä Spanx. Spanx on kehoon muotoutuvat alusvaatteet. Yritys tuottaa suurimmaksi osaksi sukkahousuja sekä naisten alushousuja. Blakely halusi keksiä tuotteen, joka saa ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi. Hän painotti sitä, että halusi tehdä tuotteen oikeille naisille, jonka vuoksi hän ei mitoita tuotteitaan koskaan mallinukeilla, vaan oikeilla naisilla.

Tuotteiden kehittämisessä Blakely pitää tärkeänä sitä, että uskaltaa kysyä kysymyksiä. Hänen mielestään ihmiset eivät uskalla kysyä kysymyksiä, koska he eivät halua vaikuttaa tyhmiltä. On kuitenkin hyvin tärkeää kysyä kysymyksiä, joista tärkein on ”miksi?”. Asiakkaat ovat vähemmän kiinnostuneita mitä myyt, ja enemmän kiinnostuneita miksi myyt. Innovaatioiden tekemisessä on myös tärkeää kirjoittaa kaikki ideat ylös. On myös hyvä ottaa selville missä ja milloin saat ideoita. Esimerkkinä Blakely käytti Albert Einsteinia, joka sai aina parhaat idansa ajaessa partaansa. Blakely itse keksii innovaatioita parhaiten autolla ajaessaan, jonka vuoksi hän tekee silloin tällöin parin päivän mittaisia ”ajatteluretkiä” jolloin hän ajaa autolla jonnekin kauas, vain ajattelemaan ja keksimään uusia ideoita.

Blakelyn mukaan itsensä nolaaminen on yrityksen johtamisessa välttämätöntä. Tämän vuoksi on tärkeä nolata itsensä tarkoituksella ja epäonnistumisia täytyy juhlia. Tällä tavalla häpeä menettää merkityksensä, eikä enää pelkää häpeää tai epäonnistumista. Blakely painottaa sitä, että liiketoiminnassa täytyy ottaa isoja riskejä, ja oikea epäonnistuminen on se, että ei yritä.

Epäonnistumista ylisti myös Carla Harris. Hän on tehnyt pitkän uran Wall Streetillä, ja tietää bisnesmaailmasta ja sen johtamisesta hyvin laajasti. Harris listasi kahdeksan asiaa, joihin hyvän johtajan täytyy panostaa: autenttisuus, luottamuksen rakentaminen, selvyyden luominen, toisten johtajien luominen, diversiteetti, epäonnistumisen opettaminen, osallistaminen ja rehellisyys.

Ensimmäisenä pointtina Harrisilla oli autenttisuuden säilyttäminen. On vaikeaa säilyttää autenttisuus varsinkin, kun tapaat uusia ihmisiä, sillä jokainen haluaa tehdä mahdollisimman hyvän kuvan itsestään. On kuitenkin tärkeää olla täysin oma itsensä, eikä piilottaa mitään osaa omasta persoonallisuudestaan. Vain sillä tavoin pystyt kokoamaan ympärillesi mahdollisimman paljon ihmisiä.

Seuraava tärkeä asia on luottamuksen rakentaminen. Erityisesti johtajan on saatava alaiset luottamaan häneen, jotta työskentelystä saataisiin mahdollisimman paljon irti. Jotta luottamusta voidaan rakentaa, täytyy luoda selvyyttä. Johtajan tulee kertoa alaisilleen kaikki selkeästi ja suoraan.

Hyvä johtaja antaa myös valtaa muille. Jotta työskentely tiimissä onnistuu, muillakin kuin johtajalla tulee olla valtaa päättää asioista ja olla vastuussa. Harrisin omin sanoin ”Jotta voit kasvattaa omaa valtaasi, sinun tulee antaa sitä muille.”.

Hyvän työtiimin luomisessa on otettava huomioon monimuotoisuus. Diversiteettiä tarvitaan, jotta saadaan mahdollisimman monta eri näkökulmaa asioihin. Harris kertoi esimerkin tilanteesta, jossa hänellä oli tiimissään vain naispuolisia työntekijöitä. Ja vaikka on hienoa, että naiset saavat vaikutusvaltaa, Harris tiesi, että häneltä puuttuu näkökulma. Tämän takia on tarkoituksella luotava diversiteettiä.

Kuten Sara Blakelykin omassa puheessaan kertoi, epäonnistumista ei saa pelätä. Vaikka epäonnistumiset tekisivätkin vahinkoa yritykselle, on silti tehtävä riskejä. Vaikka epäonnistuu, täytyy olla iloinen, että edes yritti.

Hyvän johtajan tulee myös saada kaikki tiimiläiset osallistumaan. On hyvä antaa jokaiselle tiimiläiselle puheenvuoro ja mahdollisuus kertoa omat mielipiteensä.

Viimeisenä asiana Harris painotti rehellisyyttä. Täytyy uskaltaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja kertoa kuten asiat ovat. Tämäkin luo luottamusta johtajan ja alaisten välille.

Näiden kahden naisen johtamisesta ja innovatiivisesta ajattelusta jokaisen liike-elämässä työskentelevän henkilön tulisi ottaa mallia. He ovat pystyneet luomaan maailmaa, jossa jokainen sukupuolesta tai taustasta riippumatta pystyy saavuttamaan elämässään suuria asioita. Molemmat puheet inspiroivat minua olemaan pelkäämättä epäonnistumista sekä ottamaan rohkeasti riskejä. He myös osoittivat, että jokainen voi olla johtaja, jos tekee sen eteen paljon töitä.

Essi Koistinen, LLT18SM

Epäonnistu

Epäonnistu 

Kirjoittanut Venla Leinonen LLT19SA

Kaikki alkoi reilu kaksikymmentä vuotta sitten. Faksikoneita ovelta ovelle myyvä nuori nainen oli saanut kutsun juhliin ja asua päättäessään tuskastui yrityksiinsä löytää sopivat alushousut valkoistentiukkojen housujensa alle. Kaikki inhimilliset kehonmuodot pursusivat ulos häntä häiritsevästipikkuhousujen ääriviivat näkyivät pakaroiden päällä. Nainen otti käteensä sakset ja leikkasi sukkahousuistaan kärjet pois. Silloin alusasu istui täysin housujen alle tukien vartalon muotoja ja kiusallisia rajoja jättämättäNäin syntyi miljardibisnes naisten alusasuista. 

Kyllätämä nuori nainen oli nimeltään Sara Blakely, naisille suunnatun SPANX-alusasumalliston luoja ja nyt 48-vuotias miljardööribisnesnainen ja tällä hetkellä yksi maailman vaikutusvaltaisimmista naisistaJa nyt hän seisoo Nordic Business Forum-tapahtuman lavalla ja kertoo tarinaansa lukuisille katsojille paikan päällä ja meille, livestream-yleisölle ruudun toisella puolella. Kaikki kuuntelevat mykistyineinä kaunistakirkkaanpunaiseen mekkoon pukeutunutta naistajosta ei kaikesta kokemuksesta ja menestyksestä huolimatta heijastu pisaraakaan ylpeyttä tai ylemmyydentunnettaHän on nöyräkiinnostava ja hauska kerratessaan traagistakin vaihetta elämässäänajalta ennen SPANXia.  

Blakely aloittaa tarinansa aivan alustaHän kertoo tienneensä jo varhain haluavansa lakimieheksimutta kaikesta kovasta opiskelusta huolimatta epäonnistui pääsykokeissakahdesti. Silloin hän päätti kerätä itsensä ja suunnitelmansa uusiksi ja hakea kokemusta työelämästä“Tuntui, kuin universumi olisi halunnut minun ajavan DisneyWorldiin koe-esiintymään Hessu-Hopon hahmoon.” Mutta universumi ei kertonut hänelleettä Hessun hahmolle oli tietty edellytys pituuteenjohon Blakely oli liian lyhyt.                                        “He tekivät minusta sitten oravan.” Blakely kyllästyi DisneyWolrdiin ja muutti takaisin kotiin asumaan äitinsä luo 

Silti vailla minkäänlaista suuntaa elämässään Blakely pestautui paikalliseen firmaan myymään faksikoneita ovelta ovelleTätä työtä hän teki seitsemän vuotta.                 Hän kertoo silmät kiiltäenpieni hymy huulillaan  itsetunnon murskaavista hetkistään myyjänäjoka joutui katselemaan lukuisia kertoja kuinka hänen käyntikorttinsa revittiin röyhkeästi hänen silmiensä edessä ja tragikoomisista tilanteistajoissa vartijat heittivät hänet ulos rappukäytävistä 

“Silloin minun piti todella taistella löytääkseni itseniKerran asiakkaan luota ajaessani pysäytin autoni tienvarteen ja kysyin itseltänitätäkö minä todella haluan.” Blakely sanoo listanneensa paperille hyvät ja huonot puolet itsessäänennen kuin todella tajusi olevansa synnynnäinen ongelmanratkaisija. 

Vahvaksi hyväksi ominaisuudekseni nousi myyntiTajusin todella rakastavani myydä asiakkailleni tuoteitajoita he tarvitsivat mutteivät vielä tienneet sitä. Ennen kaikkea rakastin myydä tuotteitajoita ilman he eivät vielä tienneet voivansa elää.”  

Ja niinpä hän silloin yhtenä iltana ennen juhliin menoa keksi SPANXit ja monien epäonnistumistensa jälkeen tuli työllistäneeksi itsensä 

“Silloin minun piti olla valmis tekemään mitä vain edetäkseni. Ja se tulee teidänkin tietääolkaa valmiita tekemään mitä vain menestyksenne eteen.” 

Blakely kehitti tuotteensa myyntiin sopivaksi, ja hän soitteli suuriin liikkeisiin saadakseen SPANXit kauppojen hyllyilleHän kertoo tehneensä markkinointia keinoja kaihtamatta. Hän muunmuassa soitteli kaikille puolitutuilleen ja käski heitä käydä ostamassa SPANXeja, vaikka itse maksoikin heille siitäTämä kuitenkin sai tilanteen näyttämään siltäettä alusasut myivät itse itsensä 

“Kun liikkeen omistaja sitten soitti minulle kertoenettä tuotteeni viedään käsistäminun oli naurua pidätellen näyteltävä yllättynyttä”, Blakely kertoo saadessaan koko yleisönkin  nauramaan 

Blakely kertoo suurimman innoituksensa ja intohimonsa olevan inspiroida naisia tuntemaan itsensä taas kauniiksi – ja käyttämällä SPANXeja se onnistuu. Niiden kanssa voi käyttää kaikkia niitä arkojakin värejävalkoistapinkkiä ja keltaistajotka ennen paljastivat liikaa. Blakely julistaa kovaan ääneenettei itsekään ole vartaloltaan täydellinenmutta hänen tuotteellaan saa muotonsa näyttämään hyvältä ja olonsa itsevarmaksi. “Kaikkihan me haluamme näyttää seksikkäältä. Minä itsekinneljä lasta synnyttäneenäsaan myös hyvän kropan ja voin käyttää sellaisia mekkojajoita haluan.” 

Blakelyn esimerkin ja koko Nordic Business Forumin myötä olen ymmärtänyt työyhteisön kokonaisuuden merkityksenMenestyäkseen yrityksen jokaisen rattaan on pyörittävä oikeaan suuntaanTäytyy olla hyvä johtaja ja hyvät alaisetjotta asiat rullaavat. Esimerkiksi Blakely nostaa esille epäonnistumisen pelonSuurin pohja hänelle itselleen on noussut kasvatuksestahän kertoo isänsä kysyneen Blakelylta ja tämän sisaruksilta jokaisen päivän päätteeksi: “Kuinka mokasitte tänään?” Eikä sillä ollut tarkoitus masentaa lapsiapäinvastoin opettaa heille sen hauskuus.  

Nolatkaa itsenne. Ainoa, mitä voi tapahtua on, että teidät muistetaan!” Blakely korostaa 

Ja tämä jokaisen hyvän johtajan tulisi iskeä alaistensa tajuntaan. Harvoin sattuu mitäänmikä kaataisi koko maailmanMielestäni epäonnistumiset ovat opetuksiaeivät sen vastakohtaEpäonnistumisen pelko ohjaa meitä aivan liikaa.                                              Johtajan täytyy myös tunnustaa alaistensa merkitys. Blakely kertooettei olisi onnistunut kaikessa yksinhänellä oli paljon apua ja on edelleen hänen johtaessaan yritystäänJa hän kuuntelee heidän ideoitaan ja visioitaan edistäkseen yrityksen toimivuutta 

Sara Blakely ajaa Body Positive- kamppanjaa paitsi kehittäessään naisille yksilöllisiä muotoja mukailevat alusasutmyös omalla esimerkilläänHän kertoo esimerkiksi ajasta odottaessaan ensimmäistä lastaanHän oli saanut visioita ikuistaa ulkonäkönsä suurine vatsoineen ja oli soittanut taitelijaystävälleenjoka oli maalannut hänen vatsansa esittämään esimerkiksi vesimeloa ja koripalloa. Blakely oli tajunnut raskausajan olevan etuoikeussiunausjohon hän ei välttämättä koskaan enää pääsisiHän halusi kunnioittaa kehoaan sen ponnisteluista ja taakasta viestittämällä myös muulle maailmalle raskausajan olevan kaunistaeikä noloa itsevihan aikaa. Tämä on aivan ihana ajatus naisia kohtaanjotka kärsivät huonosta itsetunnosta oman kehonsa kanssa 

Mielestäni Sara Blakelyn matka epäonnistuneesta lakiopiskelijasta maailman huipulle on täydellinen amerikkalainen menestystarinaHäntä ei voi muuta kuin ihailla. Tarinallaan hän avasi silmäni liikemaailmallekuinka kaikki ei tapahdu sormia napsauttamallaMeille koulussakin opetetaan keksimään visioita ja laskemaan menestymistä pitkälle tähtäimellevaikka kaikkeen todella tarvitaan pelkkä sattuma. Yksinkertainen tarveongelmajohon keksitään ratkaisu.

Aasian talouskasvun ymmärtäminen nyt ja huomenna

Simo Anttonen, LLT19SA

Parag Khanna toi vuoden 2019 Nordic Business Forumiin tuulahduksen itäiseltä pallonpuoliskolta aiheellaan ” Understanding Asia”. Khanna on johtava globaalin strategian neuvonantaja, maailmanmatkailija ja bestsellereiden kirjoittaja. Hän on tieto- ja skenaariopohjaisen strategisen konsultointiyrityksen FutureMapin perustaja ja johtava kumppani. Häntä kiinnostaa erityisesti geopoliittiset aiheet. Päivän puheessa esiteltiinkin Aasian mantereen kehitystä eri vuosikymmeninä ja sivuttiin myös hieman tulevaisuuden näkymiä.

Yleisesti ottaen geopolitiikalla on merkittävä rooli bisneksessä. Sijoittajat arvostavat hyvien kasvu lupausten ohella vakaita olosuhteita, jotka takaavat pitkän ja tasaisen vaurastumisen.

Faktat ovat nämä: Mantereella asuu suurin osa maailman ihmisistä ja taloudellinen kasvu ja sitä seuraavat ilmiöt kuten kaupungistuminen, digitalisaatio ja finansialisaatio ovat erittäin kovassa kasvussa. Valtioiden palvelurakenteet muuttuvat maataloudesta kohti teollisuutta ja palveluja.  Yleinen kehityskulku on ollut varsin positiivinen ja sitä ovat leimanneet naapurimaiden integraatio, kasvu useilla osa-alueilla sekä lisääntynyt riippumattomuus. Monet Aasian valtioista ovat myös muuttuneet entistä demokraattisempaan suuntaan.

Aasian taloudellinen ihme alkoi toisen maailmansodan jälkeisestä Japanista, jossa tarve jälleenrakentamiselle oli kova. Lisäksi tappio sodassa ajoi yrittämään entistä kovemmin parhaansa talouden saralla. Japanista onkin kasvanut maailman toiseksi merkittävin talousalue. Kehitys jatkui tiikeritalouksien synnyllä 70- ja 80-luvuilla, kun japanilaiset sijoittajat investoivat muuan muassa Etelä-Koreaan. Ja 90-luvulla Deng Xiaopingin talousreformi loi erityismarkkina-alueita, joissa Kiina salli markkinatalouden periaatteita. Nyt 2000-luvulla etelä- ja kaakkois-Aasia ovat kuuminta hottia.

Aasian nousu on koettu omia talouksia uhkaavana ilmiönä ja osa puhuu jopa Kiinan hegemoniasta. Kiina on viime vuosina investoinut naapurimaiden ohella Afrikkaan ja tarjonnut myös lainarahoitusta. Lisäksi on panostettu infrastruktuurin kehittämiseen. Khanna mainitsee termin ” Iron silkroad”, jolla viitataan uuteen rautatie verkostoon idässä. Hän kuitenkin perustelee nykyistä rakennusintoa historiallisilla syillä. Taustalla on kolonialismin ja itäblokin valtakaudet, jolloin infran kehittäminen jäi osittain retuperälle. Khanna pyrki myös korjaamaan virheellistä mielikuvaa Aasiasta talousalueena, joka pelkästään pyörii kiinalaisten voimin. Itse Kiinan ja perinteisten talousjättien kuten Japanin ja Etelä-Korean ohella uusia nousukkaita ovat myös muun muassa Intia, Thaimaa, Vietnam, Malesia ja Filippiinit. Khannan viestinä oli ettei Aasia kilpaile länttä vastaan, vaan pyrkii liittymään talousmahtien kirjavaan joukkoon.

Aiheena idän ja lännen suhteet ovat oikeastaan varsin ajankohtainen, sillä meneillään on kauppasota kahden talousmahdin, Kiinan ja Yhdysvaltojen välillä, ja loka lentää molemmin puolin. Samalla kansainväliset sijoittajat kyttäävät tilannetta pohtien salkkujaan sekä vienti- ja tuontiyritykset jännittävät vaikutuksia omaan toimintaansa.

Aasian maiden yhdentymisen ohella myös Euroopan ja Aasian välinen kauppa on muodostunut entistäkin merkittävämmäksi. Tämä Euraasia-akselin välinen kauppa on suuruudeltaan noin 1,6 biljoonan dollarin luokkaa, ja päihittää jo transatlanttisen kauppakumppanuuden suuruuden. Hiljattain idän ja lännen valtiomiehet Abe ja Junker tekivät tuttavuutta Euro-Japani liikeyhteyksien tiimoilta. Khanna korostaa, että jokaisella yrityksellä on toimialasta ja muista tekijöistä riippuen omat kauppakumppaninsa, mutta mikäli yritys suunnittelee toimintojen siirtoa tai kaupankäyntiä Aasian markkinoilla, niin on tärkeää mennä Aasiaan itse.

Halusin kirjoittaa Khannan puheesta, koska olen itsekin samaa mieltä Aasiasta yhtenä tulevaisuuden tekijänä. Itä on kiinnostanut minua jo pitkään, joten Khannan puheessa oli minulle hyvin monia tuttuja asioita. Khanna toi tietysti lisätietoa asioihin ainakin numeroiden muodossa. Oman elämäni osalta esitystä voi pitää kannustavana, jotta jatkan kieliopintojani eteenpäin. Ehkä kenties jonain päivänä minun ja monen muunkin seikkailut vievät Aasiaan.

Haluaisin lisätä Khannan puheen sisältöön geopolitiikan ymmärtämisen lisäksi myös paikalliseen tapakulttuuriin perehtymisen , jolla voidaan osoittaa kunnioitusta toista kauppakumppania kohtaan bisnestä tehtäessä.

Yleisesti NBF:n punaiseksi langaksi todettakoon avoimen ilmapiirin mahdollistava moderni johtajuus, jossa ajatukset ja ideat tuodaan julki. Innovaatiot syntyvät yrityksen ja erehdyksen kautta. Harvoin juuri ensimmäinen ideoista on kuningasidea, josta tulee suuri hitti. Siksi pitää olla valmis hyväksymään myös epäonnistumiset. Monen suuryrityksen tarina on alkanut varsin pienestä puuhastelusta autotallissa eikä ole välttämättä vaatinut edes lainapääomia käynnistyäkseen. Ja nämä loistavat innovaatiothan sitten kaupataan rakentamalla brändille tarinaa, eikös niin..

Johtamisen osalta minuun teki erityisen vaikutuksen Carla Harris. Vahvan bisnesnaisen olemuksesta huolimatta hänen käsitys johtajuudesta oli hieno ainakin ajatustasolla. Osa opiskelijoista voi päätyä tulevaisuudessa johtotehtäviin joten toivottavasti monissa työpaikoissa johtamiseen sovellettaisiinkin näitä aineksia. Ja vaikkei meistä tulisikaan suuria johtajia niin itse olen ainakin sitä mieltä, että nämä taidot kuten toisten huomioiminen ja kuuntelemisen jalo taito ovat tarpeellisia taitoja jokaisen arjessa koulussa tai työpaikalla. Pyrkikäämme siis toveruuteen!

NBF 2019 Blogi

NBF 2019

Vili Kauppinen LLT18SH

Nordic Business Forum on vuosittain järjestettävä bisnestapahtuma, johon kerääntyy maailman suosituimpia bisnesmaailman henkilöitä puhumaan kyseisen tapahtuman teemaan liittyen. NBF sai alkunsa vuonna 2010 ja vuodesta toiseen tapahtuma on vain kasvanut edellistä suuremmaksi. Tänä vuonna 9.-10.syyskuuta Helsingissä järjestetyn tapahtuman pääteemana oli Growth eli Kasvu. Pääsimme koulun puolesta BioRex-elokuvateatteriin seuraamaan livestreamin välityksellä paljon mielenkiintoisia puheenvuoroja.

Itselle puhujista eniten jäi mieleen Carla Harris, jonka puheenvuoron aiheena oli ’’Strategize to Win’’. Heti alusta lähtien huomasin, että hän on varmasti loistava tiiminjohtaja. Harris nosti puheen aikana esille 8 pointtia, jotka täytyy ottaa huomioon halutakseen paremmaksi johtajaksi.

  1. Autenttisuus – Ole sataprosenttisesti oma itsesi, niin kaikki muutkin ovat.
  2. Luottamuksen rakentaminen – Ilman seuraajia et voi johtaa. Seuraajia et saa, jos et luo luottamusta. Tekemällä asioita, joita olet luvannut tehdä, niin kasvattaa luottamusta.
  3. Asioiden selkeyttäminen – Täytyy osata luoda ja löytää selvyys asioihin, jopa sellaisiin joita ei itse välttämättä näe.
  4. Anna tilaa ja luo toisia johtajia – On hyvä antaa muille hieman tilaa, sekä myös enemmän vastuuta sellaisissa tehtävissä, jotka eivät kuulu omaan vahvuusalueeseen. Tällä tavoin heillä on mahdollisuus kasvattaa itseään johtajina.
  5. Monimuotoisuus – Se ei tapahdu itsestään, vaan tarvitset ympärillesi eri taustoista olevia ihmisiä ja kuunnella heidän kokemuksiaan.
  6. Innovaatiot – Johtajien täytyy opettaa alaisiaan epäonnistumaan ja jopa ’’juhlimaan’’ niitä. Epäonnistumisten jälkeen olet paljon viisaampi seuraavalla kerralla ja tiedät miten pitää toimia. Pelolla ei ole valtaa menestyksessä.
  7. Osallista kaikki – Kuuntele kaikkien mielipiteitä ja keskustele heidän kanssaan. Puhuttele kaikkia heidän nimillään, niin he tuntevat, että ovat tärkeä osa yhteisöä.
  8. Puhu – Johtajan täytyy osata puhua asioista niin kuin ne oikeasti ovat! Sillä jos sinä et puhu, niin joku muu puhuu, pahimmassa tapauksessa selkäsi takana.

Asia, jonka Harris mainitsi lopuksi ja se yhdistää kaikkia yllämainittuja asioita on: Rohkeus!

Isoimmat ajatukset tapahtuman tiimoilta, jotka haluaisin pystyä tuomaan elämääni on että ei saa liikaa pelätä epäonnistumisia ja jos niitä välillä sattuu, niin niistä otetaan vain opiksi ja jatketaan pää pystyssä eteenpäin. Sekä myös rohkeus kokeilla ja tehdä asioita eri näkökulmista, eikä aina vain tutulla ja turvallisella tavalla. Nämä kaksi asiaa nousi esille monien muidenkin esiintyjien puheenvuoroissa, kuin pelkästään Carla Harrisin.

Ajoittamisen dynaamisuus

Kalle Väisänen AMA18S

Daniel Pink poiketen muista herätti mielenkiinnon erilaisella aiheella innovatiivisuuteen. Siinä missä muut toistivat melkein toisiaan, Daniel Pink nostatti tärkeän aspektin jokapäiväiseen elämäämme, mikä tuntuu unohtuvan monelta etenkin yhteiskunnalta. Hän nostatti ajoittamisen tärkeyden jokapäiväisissä toiminnoissamme. Perinteisesti tämä yhdistetään kalentereihin ja päivämääriin. Tässä tapauksessa hän tarkoittikin psykologista kaavaa, jolloin mielialamme ja suorituskyky muuttuu ikään kuin automaattisesti. Se on hyvin yksilöllistä mutta toistaa samaa yksinkertaista tarinaa: nousu, lasku ja palautuminen kronotyyppistä riippumatta.

Yksinkertaisuudessaan nousu sisältää analyyttisemmän tehtävän, johan aivot ovat eniten valppaana. Tämä vaihe on itse huippu, jolloin aivojen energiakapasiteetti on maksimissaan. Laskun aikana eivät enää aivon energiakulutus riitä suuriin toimintoihin, jolloin parhaat tehtävät käsittelevät valppauden kaltaisia asioita. Palautumisen aikana mieliala on nousemassa kohti uusia korkeuksia. Sen aikana oivaltavat askareet, jotkaa vaativat syvempää ymmärrystä ovat soveliaimpia. Oivaltamista vaativat askareet käsittävät ne ongelmat, joihin ei ole ’’vakavaa’’ ratkaisua ja ovat enemmän mielen vaeltamisen kaltaisia ideoita. Tutkimuksessa kaavan vaikuttavan 20% suorituskykyyn opiskelijoilla, jotka joutuivat tekemään kokeen aikana, joka ei olisi heille ollut sovelias.

Tämän ymmärtäminen ja sen sisäistäminen helpottavat yksilön toimintaa päivän aikana. Jokainen tietää itse omat rajansa, toimintonsa ja jaksamisena paremmin kuin kukaan muu. Joten miksei ei sitten noudattaisi omaa ’’energia kaavaansa’’.  Erityisesti opintojen suhteen tämä on mahdollista soveltaa, sillä esimerkiksi monimuotoisen opetusmuodon avulla yksilö voi ohjata ajoittamista enemmän itsenäisesti. Kaikkihan meistä eivät ole aamuvirkkuja tai yön petoja.

Erittäin tärkeää on myös taktikoida, kuinka pitkiä prosesseja olisin valmis tekemään. Laitanko tavoitteet lyhyille ajoille kuten päivä tavoitteet vai kenties kuukausi/vuosi tasolle? Suotavaahan olisi harkita lyhyitä, sillä ne pitivät rytmin yllä ja mielen virkeänä. Aikaansaaminen on sujuvampaa, kuin pitkissä aikaväleissä, koska tehtävän siirto viimeiselle viikolle on todennäköisempää. Tätä motivoimaan voi korostaa mahdollista lopputulosta. Aiheesta riippumatta, jos pitää halutun lopun yllä on yksilö valmis tekemään asian eteen enemmän kuin se, joka tekee vailla päämäärää. Lopun näkökulmaa Daniel Pink havainnollisti maraton juoksun esimerkillä. Ihmiset, jotka lähestyvät iässä uutta vuosikymmentä (29,39,49..jne) osallistuivat enemmän maraton juoksuihin kuin muut ikäryhmät.  Loppu on se, joka motivoi meitä eteenpäi. On eri asia milloin tiedostaa tehtävän lopun, koska jokatapauksessa se antaa energiaa suorittaa se.

Huikean suuret älynväläykset:

Donald Miller havainnollisti, kuinka tärkeää on pitää markkinoinnissa tai missä vain oleellinen viesti selkeänä ja ymmärrettävänä. Ihmiset rakastavat tarinoita, joita he ymmärtävät. Heillä pysyy mielenkiinto, uteliaisuus ja halukkuus asioida kanssasi. He tulevat osaksi yhteistä hetkeä. Erityisen vahvasti tätä faktaa korosti Randi Zuckerbergin puheenvuoro, joka suorastaan hämmensi kuulijaa. Hänen puheestaan ei löytynyt millään punaista lankaa ja täten näytti sen tarpeen olevan ilmeisen tärkeä. Jatkossa aionkin itse korostaa yksinkertaista, mutta tehokasta viestiä. Toisin sanoen turha epäolennainen tieto vain kuluttaa toisten aikaa.

Carla Harrisin kuuluisat Carlan helmet herättivät ajatuksia pienessä pääkopassani. Ne nostivat mielenkiintoisia faktoja ja myös muistuttivat mahdollisesti aiemmin unohtuneet. Hänen painotus uusien johtajien kehittämiseen oli oman ’’voiman’’ antamista muille. Tässä hän on täysin oikeassa! Useimmilla on asenne, että ’’yksin täytyy selvitä’’ tai ’’vain minä saan tämän aikaan’’ on haitaksi lopuksi itselleen ja ryhmälle. Antamalla vastuuta ja työtä rikastuu myös vastapuoli kokemuksilla, että minä itse uudella tiedolla, jota aiemmin en omannut. Minun ei tarvitse olla äänessä oleva vaan voin olla taustalla tukemassa ihmisiä tekemään valintoja, jotka vaikuttavat myös minuunkin.

Joskus on hyvä pysähtyä miettimään mitä sanokaan seuraavaksi. Päästänkö sammakon suusta vai olenko vaiti? Suodattamalla itsestäni turhat kysymykset säästän aikaa muilta ja itseltäni. Vaikka olisikin värikäs mielipide tai idea kielen päällä, ei ole haitaksi rauhassa pohtia sitä hetken uudestaan. Maailmalla ei ole kiire eikä pitäisi minullakaan olla.

Nordic Business Forum 2019

NBF eli Nordic Business Forum järjestettiin tänäkin vuonna Helsingin messukeskuksessa. Meillä täällä Kajaanissa oli kuitenkin hieno mahdollisuus seurata tapahtumaa Live Streamin kautta elokuvateatteri Biorexissä. Tapahtumassa saatiin tänäkin vuonna seurata useiden kuuluisuuksien puheenvuoroja. Tämän vuoden teemana tapahtumassa oli kasvu, jonka alle kytkeytyi myös käsitteet innovaatio, johtajuus sekä markkinointi.

Teemoista suurimpana minulla oli jo mielessä markkinointi, joten siihen kytkeytyneet puheenvuorot jäivät minulle parhaiten mieleen. Puhuja, joka minulle päällimmäisenä jäi mieleen, oli suomalainen Anssi Rantanen, eikä suinkaan vain siksi, että mielestäni hän näyttää aivan näyttelijä Jussi Vataselta, vaan siksi millä tavalla hän puheenvuoronsa käytti. Anssi Rantanen on Growth Tribe-koulutusyrityksen toimitusjohtaja, joka opettaa yrityksille menestymiseen tarvittavia taitoja. Rantanen valittiin myös juuri Nordic Business Forumin Speaker Contest:in 2019 voittajaksi. Hän kertoi puheenvuoronsa aikana, ettei ollut kovinkaan hyvä koulussa eikä häntä oikeastaan kiinnostanut opiskelut lainkaan, hän vain opiskeli koska oli pakko. Opiskeluista huolimatta, hän on kuitenkin saavuttanut todella paljon uransa aikana. Puheenvuoronsa aikana hän näytti, miten on mahdollista luoda yritykselle nettisivu vain viidessä minuutissa. Aluksi epäilin, että voiko nettisivun oikeasti luoda muka viidessä minuutissa, mutta siitähän tuli valmiina todella hyvän näköinen. Tämä sai minut itseni innostumaan siitä, että voisin jopa itse kokeilla, sillä sivun tekeminen ei todellakaan näyttänyt vaikealta!

Toinen puhuja saman teeman takaa, joka jäi hyvin mieleeni, oli Donald Miller. Hänen puheenvuoronsa oli otsikoitu sanoin ”How the Power of Story Can Grow Your Business”. Donald Miller on StoryBrand nimisen yrityksen toimitusjohtaja, joka auttaa yli 3000 yritystä selventämään heidän brändiviestiään. Puheenvuoronsa aikana Miller toi esiin seitsemän tarinankerronnassa tärkeää kohtaa, jotka vaikuttavat myös yrityksen tarinan kerrontaan. Kuudennen kohdan jälkeen lopputulos tarinassa voi olla vain joko menestys tai epäonnistuminen. Tätä ennen en ajatellut ollenkaan sitä, kuinka paljon tarinat vaikuttavat yrityksiin. Kaikilla yrityksillä on jonkinlainen tarina siitä, miten yritys on esimerkiksi syntynyt.

Nordic Business Forum opetti minulle paljon uusia näkökulmia yrityksen kasvuun, mutta ennen kaikkea opin paljon esiintymisestä sekä business sanastosta. Koko tapahtuman aikana sai hyvän ”kielikylvyn” business-englantiin. Yrityksen kasvaessa myös kielitaidon tulee olla hyvä, jotta pystyy tekemään mahdollisimman paljon yhteistyötä maailmanlaajuisesti. Näin ollen aion kiinnittää huomiota myös oman kielitaitoni kehitykseen sillä, sitä tulee tarvitsemaan koko ajan vain enemmän ja enemmän.

Ylipäätään oli hienoa seurata kaikkien puhujien taitoa esiintyjä ja hallita yleisöä. Kaikilla puhujilla oli apunaan ainoastaan diaesitys, joihin oli merkitty vain muutamia avainsanoja tai joillakin saattoi olla myös kuvia tai videoita esityksensä tukena. Esiintyjistä huokui itsevarmuus siitä, että he tasan tarkkaan tiesivät mistä he puhuvat ja näin ollen esityksien kulkua oli helppo seurata. Esiintymisessä puhujat käyttivät myös yllättävän paljon huumoria, joka itseasiassa oli todella hyvä keino pitää kuulijaa hereillä esityksen edetessä. Näitä esityksiä seuranneena, otan varmasti vinkkejä omaan esiintymiseeni tulevaisuutta ajatellen.

Viimeisenä huomiona nostan esiin sen, että puhujat toivat tänä vuonna vahvasti esiin sen, että virheiden tekeminen on ok. Niiden tekemistä ei tarvitse eikä kannata pelätä, vaan virheitä sattuu kaikille ja yleensä niistä vain oppii.

Kati Huhtala AMA18S

Nordic Business Forum-tapahtuma catering-vastaavan silmin.

Viime talvena, meidän projektitoiminnan opettajamme Tuula Rajander tuli kysymään, meidän silloiselta projektiryhmältämme, että haluisimmeko uusia haasteita ja suurempia miettimättä me suostuimme, että saisimme mahdollisimman nopeasti projektituntimme täyteen ja todistusten saanti lähentyisi taas huomattavalla harppauksella.  

Aloitimmekin hommat melkein heti. Työskentelimme aluksi aina torstai aamuisin markkinoinnin luokassa, kun kaikilla muilla luokkakavereillamme oli vapaa päivä. Joka välillä ärsytti hyvinkin paljon opiskelijabilepäivän jälkeisenä aamuna. Saimme edelliseltä projektipäälliköltä Eetu Kovalalta tietoa, miten tätä projekti on viime vuonna tehty ja toteutettu, ja ketä he olivat saaneet sponsoroimaan ja ketä kannattaisi kysyä sponsoroimaan. Myös entinen projektiryhmä oli välillä mukana torstain tapaamisissa. Keväällä muutaman kerran tapasimme ohjaavat opettajamme Mervi Väisäsen ja Heli Itkosen, mutta emme vielä päässet tosi toimiin projektin suhteen.  

Kesän aikana lepuutimme hermoja ja keräsimme voimia omien töidemme parissa. Parasta ja pahinta on tehdä projekti omien parhaiden ystävien kanssa, siinä me kaikki olemme olleet parhaimmillaan ja pahimmillaan tämän stressaavan syksyn alun aikana. Erimielisyyksiltä emme ole voineet välttyä, monesti vahva luonteisimmat ovat ottaneet yhteen, välit ovat olleet niin lämpimät, että välillämme on kipinöinnyt, ehkä jopa välillä salamoinut. Mutta nopeasti olemme aina sopineet, niin kuin aina ennenkin.  Myös välillä harmaita hiuksia meidän kaksikymppisten hiuksiimme on ilmaantunut projektin töiden ja vastuualueiden eri arvoisuudesta ja työnkuvasta.  

Syksyllä heti kouluun palattuemme aloitimme projektihommat. Ennen opetustuntejamme tulimme koululle tekemään projektivalmisteluja, ja monesti myös koulupäivän jälkeen saimme jäädä tekemään valmisteluja, sillä meillä oli noin kuukausi aikaa koulun alusta valmistella tapahtumaa. Eli aikataulu oli kortilla, ja hommat vaihtuivat tilanteiden mukaan.  

Saimme paljon korvaamatonta apua ja ohjeistusta ohjaavilta opettajilta Heliltä ja Merviltä. Ilman apua koko projektia ei olisi syntynyt, tai ainakaan näin onnistuneena. 

Onneksemme saimme avuksi uusia ihania ykkösiä, jotka halusivat lähteä vapaaehtoisesti mukaan projektiin. Ja unohtamatta Satua. Sadulta ei paljon mielipidettä kysytty, että haluisiko olla vapaaehtoinen kahvinkeittäjä.  

No, mutta pääasiaan eli Nordic Business Forumista oppi paljon tapahtuman järjestelemisestä, sponsorointihommista, muuttuvista tilanteista ja ongelman ratkaisuiden nopeasta ratkomisesta. Pääsi tutustumaan uusiin ihmisiin, joihin ei olisi välttämättä ikinä muuten törmännytkään. Tarjoiluihin liittyvästä ja miten ja mistä saamme budjettiimme sopivat ruuat, ja määrät. No ruokaa ainakin oli tarpeeksi, että ensi vuoden projektiryhmä kyllä saa minulta tarkat listat mitä ruokaa ja miten paljon.  

Kiitos, vielä meidän projektiryhmällemme, meidän opettajillemme Helille ja Merville, kiitos minun ihana catering ryhmä Satu, Verna ja Lisa, sekä meidän joka paikassa hääräävä Kaisla. Kiitokset meidän osaaville valokuvaajille Pauliinalle ja Joonakselle. Kiitos sponsoreille, että mahdollistivat meille koko tapahtuman.  

Roosa Lukkari LLT18SH 

Nordic Business forum

Pekka Väisänen LLT17SM

Päätin kirjoittaa Sara Blakelyn puheenvuorosta, koska hänestä paistoi läpi yrittäjyys, sekä periksiantamattomuus. Hänen koko esiintymisensä oli erittäin vakuuttava, selkeä ja hyvällä tavalla huumorillakin höystetty.
Saran nuoruus oli täynnä vastoinkäymisiä, jotka alkoivat, kun hän ei päässyt haluamaansa yliopistoon sisään useista yrityksistä huolimatta. Disneyland oli hetkellisesti hänen työpaikka kun hän ei päässyt yliopistoon. Tämän jälkeen usean vuoden ajan hänen työnsä oli myydä ovelta ovelle faxeja. Hän menestyi työssään ja saavutti ylennyksen, mutta tämä ei ollut hänen unelma-ammattinsa ja päätti muuttaa elämäänsä ja keksivänsä idean, jota ei ollut vielä olemassa. Sara jatkoi faxien myymistä vuosia tämän jälkeen.

Hänen tarpeensa kuluttajana oli ratkaiseva, joka pakotti hänet innovoimaan uuden tuotteen markkinoille, jollaista kuluttajat eivät olleet vielä nähneet. Innostus saada tuotteet kuluttajien tietoisuuteen oli omaa luokkaansa. Tästä paras esimerkki on ehdottomasti, jossa Sara lähettää tutuilleen sekkejä, jotta he kävisivät ostamassa hyllyt tyhjiksi tuotteista, jolloin myyjät tilasivat lisää tuotteita. Huijausta? ehkei, vaan kekseliästä. Tätä kautta yhä useampien markettien ovet avautuivat Spanxille ja Saralle.

Nerokkain Saran markkinointi-idea oli ehdottomasti lähettää kaikkien tuntemalle Oprahille omat Spanxit, ja hän ihastui tuotteisiin. Kuinka ollakaan, Oprah kutsui Sara Blakelyn keskusteluohjelmaansa ja sai sitä kautta maailmanlaajuista näkyvyyttä medioissa, muutamien Spanxien hinnalla.
Sara painotti, että ettet voi pelätä epäonnistumista vaan ottaa oppia virheestä ja siten tehdä seuraavalla kerralla paremmin. ”Älä myy tuotetta, vaan miksi” oli erinomainen huomio, joka tulisi ottaa jokaisen yrittäjän huomioon.

Tulevana yrittäjänä huomioni keskittyi ennen kaikkea Sara Blakelyn mainitsemaan ”älä myy tuotetta, myy miksi”. Kuinka minun täytyisi lähteä rakentamaan tuoteportfoliota tai markkinointia. Kuinka pystyn perustelemaan tai markkinoimaan tuotteet tai palvelut niin, että he tarvitsisivat sen.

Toisena tärkeänä huomiona oli se kuinka monet puhujat painottivat, ettei saa pelätä epäonnistumista. Täytyy uskaltaa ottaa riskejä ja innovoida tehokkaasti, jolloin joku ideoista voi lyödä läpi markkinoille. Mikäli jää pelkäämään epäonnistumista, jää ideat varmasti puolitiehen ja idea on käytännössä epäonnistunut jo silloin. Tulevana yrittäjänä minun täytyy ajatella, että minulla on lupa epäonnistua.

Carla Harrisilla oli nerokas idea ”meeting before meeting”, joka tarkoittaa tapaamista ennen sovittua tapaamista. Täten ilmapiiri on huomattavasti parempi tai puhujalla voi olla helpompi kertoa asiansa. Kun on tehty tuttavuutta asiakkaan kanssa, ja alettu tuntea häntä niin itse tapaamisessa voi olla noista tiedoista hyötyä. Tätä voin ehdottomasti hyödyntää tulevaisuudessa yhteistyökumppanien kanssa, jotka olisi optimaalista tavata tapaamisen ulkopuolella kasuaalisesti.

Tarina menestykseen

Noora Vattula LLT18SH

Nordic Business Forum on Helsingissä vuosittain järjestettävä tapahtuma, jossa liike-elämän toimitusjohtajat, muut johtavat henkilöt sekä yrittäjät kuuntelevat maailmanluokan business-puhujia ja verkostoituvat muiden kanssa. Tänä vuonna saimme mahdollisuuden katsoa näitä puheita livestreamina Kajaanin Bio Rexissä.

Kuuntelin Spanx- yrityksen perustajan Sara Blakelyn puheenvuoron Nordic Business Forumissa. Se oli todella mielenkiintoinen, sillä hän kertoi tarinan oman yritystoimintansa alkamisesta ja siihen johtaneista asioista. Blakelyn Spanx-yritys lähti liikkeelle muotoilevista alusvaatteista, kun hän tuskaili ulos lähtiessään, että mitkä alusvaatteet hän laittaisi valkoisten housujensa alle. Ongelmana oli saumojen näkyminen housujen alta.

Sara Blakely keksi sen jälkeen muotoilevat alusvaatteet ja hän kehitteli niitä noin pari vuotta, ennen kuin alkoi myymään niitä. Tuote torjuttiin monta kertaa, mutta yhteen luksustavarataloon hän sai tuotteensa kovalla työllä. Hän kertoi syyksi sen, että osasi 30 sekunnissa kertoa tuotteestaan puhelimessa niin kiinnostavasti, että Neiman Marcus- tavaratalo kiinnostui ja halusi kuulla lisää. Näin ollen he sopivat tapaamisen ja lopputuloksena Spanxit tulivat sinne myyntiin. Monet muut messujen kautta tavarataloon yrittäneet olivat ihmeissään, että kuinka hän sai tuotteensa tuolla tavalla sinne myyntiin.

Blakelylla ei ole koulutusta alalle, mutta hän kertoo, että on aina pitänyt myymisestä. Hän esimerkiksi myi faksilaitteita ovelta ovelle ennen Spanxia, mistä sai oppinsa alaa varten. Hänen mielestään yrittäjien kannattaisi ajatella, että he eivät myy tuotetta, vaan he myyvät ongelmaa, jonka heidän tuotteensa ratkaisee. Asiakkaille täytyy tarjota jotain sellaista, mitä he eivät ennen olleet ymmärtäneet tarvivansa.

Mielestäni oli yllättävää, että Spanx ei käyttänyt perinteiseen mainontaan ollenkaan rahaa ensimmäisinä 17 vuotenaan. He ajattelivat, että suusta suuhun– menetelmä toimii, niin kuin se heidän kohdallaan toimikin. Myös julkisuuden henkilöiden avulla hän sai tuotteelleen huomiota; hän lähetti alusvaatteita Yhdysvalloissa tunnetulle talk show-juontaja Oprah Winfreylle ja hän ihastui tuotteisiin niin, että kutsui Blakelyn ohjelmaansa vieraaksi. Näin ollen Spanx sai valtavasti huomiota ja uusia asiakkaita.

Blakelyn mielestä on tärkeää opetella kysymään lapsenomaisesti kysymys ”miksi?”. Ihmisten pitäisi osata pitää sitä vahvuutena, ei heikkoutena. Myös epäonnistumisista puhuminen avoimesti nousi puheenvuorossa esille. Yritysten olisi hyvä puhua työntekijöiden kesken epäonnistumisistaan, sillä sen myötä virheet on helpompi myöntää ja niistä voi myös yhdessä oppia jotain uutta.

Oli inspiroivaa kuulla Blakelyn tarina hänen aina hänen kotivarastostaan suureen varastoon saakka. Minusta oli myöskin mielenkiintoista kuulla, että Spanx käyttää paljon rahojansa hyväntekeväisyyteen. Sara Blakely on miljardööri, mutta hän ei halua jättää työtään jäämällä kotiin, sillä hänen mielestään raha ei ole tärkeintä siinä. Spanx on esimerkiksi lahjoittanut rahaa naisten kouluttautumista varten.

Mitä oivalsin Blakelyn Nordic Business Forumin puheesta, oli se, että sinnikäs yhteydenotto yrityksiin kannattaa. Opin myös, että minun olisi hyvä opetella puhumaan enemmän epäonnistumisistani, niin voisin oppia niistä jotain ja käyttää niitä hyödykseni. Kukaan ei ole niin täydellinen, etteikö tekisi joskus virheitä. Monesti vasta virheen kautta oppii, miten jokin asia kannattaa tehdä oikeasti. Opin myös, että menestykseen on todella kova työ, mutta se kannattaa, sillä sinulla voi olla sen jälkeen vaikutusvaltaa esimerkiksi hyväntekeväisyyden kautta.

Nordic Business Forum

Nordic business forum 

Leevi Suhonen LLT19SB 

Kävimme katsomassa Nordic Business Forumin livelähetystä Kajaanin Biorexissä. Nordic Business Forum on jokavuotinen liike-elämän konferenssijossa on paikalla alan parhaita puhujia ja vaikuttajia. Se järjestettiin Helsingin messukeskuksessaTehtävämme oli kuunnella näitä puheita ja oppia niistä. 

Ensimmäinen puhuja Costas Markides oli minun mielestäni yksi tapahtuman mielenkiintoisimmista puhujistaMarkides kertoi meille erilaisista innovaation muodoista ja antoi todella mielenkiintoisia esimerkkejä eri innovaation tyyleistämitkä ovat toimineet joillekkin firmoilleInnovaatio ei ole aina samanlaistavaan tyylejä on todella monia. 

Ensimmäinen esimerkkijosta hän kertoi oli niinkin yksinkertainen kuin kahvilan kanta-asiakaskorttijolla saa yhdeksännen kupin veloituksettaTällaisella tyylillä saatiin nostettua kahvilan myyntiä 17% aikaisemmastamikä on jo todella hyvin noin yksinkertaisella menetelmälläHän kertoi myös toisenlaisesta kanta-asiakaskortistajonka idea oliettä joka yhdestoista kahvi on ilmainenmutta kortissa olikin jo  kaksi leimaa valmiiksi. Molemmilla menetelmillä sai ostaa kahvikupillisen yhtä monta kertaa ennen kuin sai ilmaisen kupillisenmutta silti kortillajossa oli jo 2 leimaa valmiiksi myynti nousikin yli 30%. Ero oli kuitenkin noin suurijoka sai minut ajattelemaanettä pienelläkin innovaatiolla on suuri merkitys 

Toinen esimerkki koski autojen vuokrausfirma Enterpriseä. Enterprise oli samassa tilanteessa muiden vuokrausfirmojen kanssa eli suurin kuluttaja oli turistitjotka vuokrasivat autoja käyttöönsä. Enterprise rupesi kuitenkin miettimäänettä olisiko jokin toinen ryhmäjoissa olisi paljon potentiaalia. He tajusivatettä ihmiset joiden auto on huollossa tai rikki tarvitsevat siksi aikaa väliaikaisen auton ja he perustivat sen ympärille oman toimintansajoka oli todella fiksu veto. Tästä opinettä on tärkeää tunnistaa mahdolliset asiakkaat  ja valita oikea kohderyhmä. 

NBF oli todella opettavainen tapahtumajossa kuuli todella monia erilaisia tarinoita yrittäjyydestä ja yksikään niistä ei ollut samanlainen. Kaikki puheetjotka käsitteli yrittäjyyttä olivat todella kannustavaisia ja rohkaiseviaOpinettä yrittäjyydessä on oltava kärsivällinen ja pitää luottaa itseensäEi kannata pelätä epäonnistumista vaan niistä voi ja pitää ottaa oppia.