Nordic Business forum

Pekka Väisänen LLT17SM

Päätin kirjoittaa Sara Blakelyn puheenvuorosta, koska hänestä paistoi läpi yrittäjyys, sekä periksiantamattomuus. Hänen koko esiintymisensä oli erittäin vakuuttava, selkeä ja hyvällä tavalla huumorillakin höystetty.
Saran nuoruus oli täynnä vastoinkäymisiä, jotka alkoivat, kun hän ei päässyt haluamaansa yliopistoon sisään useista yrityksistä huolimatta. Disneyland oli hetkellisesti hänen työpaikka kun hän ei päässyt yliopistoon. Tämän jälkeen usean vuoden ajan hänen työnsä oli myydä ovelta ovelle faxeja. Hän menestyi työssään ja saavutti ylennyksen, mutta tämä ei ollut hänen unelma-ammattinsa ja päätti muuttaa elämäänsä ja keksivänsä idean, jota ei ollut vielä olemassa. Sara jatkoi faxien myymistä vuosia tämän jälkeen.

Hänen tarpeensa kuluttajana oli ratkaiseva, joka pakotti hänet innovoimaan uuden tuotteen markkinoille, jollaista kuluttajat eivät olleet vielä nähneet. Innostus saada tuotteet kuluttajien tietoisuuteen oli omaa luokkaansa. Tästä paras esimerkki on ehdottomasti, jossa Sara lähettää tutuilleen sekkejä, jotta he kävisivät ostamassa hyllyt tyhjiksi tuotteista, jolloin myyjät tilasivat lisää tuotteita. Huijausta? ehkei, vaan kekseliästä. Tätä kautta yhä useampien markettien ovet avautuivat Spanxille ja Saralle.

Nerokkain Saran markkinointi-idea oli ehdottomasti lähettää kaikkien tuntemalle Oprahille omat Spanxit, ja hän ihastui tuotteisiin. Kuinka ollakaan, Oprah kutsui Sara Blakelyn keskusteluohjelmaansa ja sai sitä kautta maailmanlaajuista näkyvyyttä medioissa, muutamien Spanxien hinnalla.
Sara painotti, että ettet voi pelätä epäonnistumista vaan ottaa oppia virheestä ja siten tehdä seuraavalla kerralla paremmin. ”Älä myy tuotetta, vaan miksi” oli erinomainen huomio, joka tulisi ottaa jokaisen yrittäjän huomioon.

Tulevana yrittäjänä huomioni keskittyi ennen kaikkea Sara Blakelyn mainitsemaan ”älä myy tuotetta, myy miksi”. Kuinka minun täytyisi lähteä rakentamaan tuoteportfoliota tai markkinointia. Kuinka pystyn perustelemaan tai markkinoimaan tuotteet tai palvelut niin, että he tarvitsisivat sen.

Toisena tärkeänä huomiona oli se kuinka monet puhujat painottivat, ettei saa pelätä epäonnistumista. Täytyy uskaltaa ottaa riskejä ja innovoida tehokkaasti, jolloin joku ideoista voi lyödä läpi markkinoille. Mikäli jää pelkäämään epäonnistumista, jää ideat varmasti puolitiehen ja idea on käytännössä epäonnistunut jo silloin. Tulevana yrittäjänä minun täytyy ajatella, että minulla on lupa epäonnistua.

Carla Harrisilla oli nerokas idea ”meeting before meeting”, joka tarkoittaa tapaamista ennen sovittua tapaamista. Täten ilmapiiri on huomattavasti parempi tai puhujalla voi olla helpompi kertoa asiansa. Kun on tehty tuttavuutta asiakkaan kanssa, ja alettu tuntea häntä niin itse tapaamisessa voi olla noista tiedoista hyötyä. Tätä voin ehdottomasti hyödyntää tulevaisuudessa yhteistyökumppanien kanssa, jotka olisi optimaalista tavata tapaamisen ulkopuolella kasuaalisesti.