Nordic Business Forum 2019

Nordic Business Forum eli NBF järjestettiin tänä vuonna 10. kerran.  Ensimmäisen kerran kyseinen tapahtuma on järjestetty Jyväskylässä vuonna 2010. Viimeiset kuusi vuotta tapahtuma on järjestetty Helsingissä. Tapahtuman avasi tänä vuonna koskettavasti 8-vuotias Linda. Hän puhui nykyhetkestä sekä tulevaisuudesta ja sanoi “olen teidän tulevaisuutenne”. Osallistuin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kyseiseen tapahtumaan.  

Mielestäni Costas Markideksen puheenvuoro oli kiinnostava ja sitä oli helppo seurata, sillä hänellä oli myös paljon dioja esityksessään. Aion siis avata ja pohtia hieman hänen esityksensä sisältöä. Costas Markides toimii professorina kauppakorkeakoulussa Lontoossa. 

Kasvu, korkeammat tuotot, motivoituneemmat työntekijät, lojaalimmat asiakkaat ja parempi työympäristö ovat korreloituja innovaatioon.  Hyvä innovaatio voi esimerkiksi kasvattaa yritystä ja saada työntekijöitä motivoituneemmiksi. Innovaatio voi olla tuoteinnovaatio, liiketoimintamallin innovaatio, teknologinen innovaatio, strateginen innovaatio tai prosessi innovaatio.   Innovaatio voi olla radikaali tai se voi syntyä hiljalleen. Erilaiset innovaatiot saavat erilaisia tuloksia aikaan. 

Markides näytti erään vertailuesimerkin, jossa asiakkaalle tarjotaan kanta-asiakaskorttia. Ensimmäinen vaihtoehto oli, kun asiakas ostaa 8 kahvia, saa hän 9. ilmaiseksi. Toinen vaihtoehto oli, että asiakas ostaa 10 kahvia ja saa 11. ilmaiseksi, mutta kortissa on jo valmiina kaksi leimaa. Molemmissa tapauksissa siis kerätään yhteensä 8 leimaa, mutta toinen osoittautuu paremmaksi ja kannatavammaksi vaihtoehdoksi. Asiakkaat kiinnostuvat enemmän, jos kortissa on jo valmiina leimoja. Asiakas lähtee helpommin keräämään leimoja, kun niitä on jo muutama valmiina kortissa. 

Markides nosti seuraavaan esimerkkiin 3 eri yritystä ja yritysideaa. Kahvilan, autovuokraamon ja partateriä myyvän yrityksen. Näistä yrityksistä kannattavin oli partateriä myyvä The Dollar Shave Club. Kahvila ja autovuokraamo edustavat innovaatioiden ylläpitämistä. Näissä yrityksissä innovaatioihin liittyy melko vähän riskejä ja epäonnistuneet innovaatiot on helpompi vetää pois. Partateriä myyvään yritykseen liittyy häiritsevä innovaatio. Tämän kaltaisissa yrityksissä innovaatiot ovat vaikuttavampia, mutta samalla niihin liittyy enemmän riskejä. Samalla ne on vaikeampi vetää pois markkinoilta. Partateriä myyvä yritys erottui edukseen kilpailijoistaan, sillä se uskalsi ottaa riskejä muun muassa hinnoittelun ja mainostamisen kanssa.  

Nordic Business Forum on loistava tilaisuus kuulla ja oppia englannin kieltä sekä bisnes-sanastoaAnssi Rantanen sanoi, ettei ollut mitenkään erityisen hyvä koulussa eikä koulunkäynti kiinnostanut erityisen paljon. Silti hän nykyään toimii Growth Tribe –koulutusyrityksen maajohtajana ja on vuoden 2019 Nordic Business Forum Speaker Contestin voittaja. Tämä innoittaa minuakin, vaikken ole erityisen hyvä koulussa, minusta voi tulla tulevaisuudessa jotain suurtakin, jos vain jaksan tehdä töitä sen eteen.  En edes tiedä vielä, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. Kun löydän sen “oman jutun” aioin tehdä sen eteen töitä ja tehdä sellaisia valintoja, joiden kautta pääsen lähemmäs tavoitteitani.  

Carla Harris sanoi, että on tärkeää kuunnella ja ymmärtää mitä kukanenkin ihminen arvostaa. Ihmiset oppii tuntemaan paremmin ja heidän kanssaan on helpompi työskennellä, kun tietää, mikä on heille tärkeää ja mitä he arvostavat. Samalla ihmisten välille syntyy luottamusta. Luottamus on tärkeää yritysmaailmassa, jos ihmiset luottavat sinuun he paljon todennäköisemmin tekevätkin yhteistyötä kanssasi. 

Sekä Sara Blakely, että Carla Harris painottivat sitä, ettei kannata pelätä epäonnistumista ja noloja tilanteita. Nolot asiat kannattaa jakaa, eikä jäädä häpeämään niitä. Nolojen asioiden kertominen voi saada muut nauramaan ja oma olosi myös helpottuu kertomisen myötä. Esimerkiksi joku voi samaistua kertomaasi tilanteeseen ja kertoa omasta samankaltaisesta tilanteesta. Elämässä kannattaa ottaa riskejä. Ei haittaa, vaikka epäonnistuu. Epäonnistumisten myötä kasvat entistä vahvemmaksi ja opit tekemistäsi virheistä. Riskienotto kannattaa, sillä voit luoda jotain ennennäkemätöntä ja uutta, joka saa ihmiset kiinnostumaan. Esimerkiksi Apple on ottanut riskin, sillä se valmistaa kalliimpia teknologialaitteita kuin muut. Apple on kuitenkin saanut luotua vahvan brändin ja sen laitteet ovat suosittuja.  

Spanxin eli naisten alusasuja valmistavan yrityksen perustaja Sara Blakely sanoi, että yritysidea ja sen toteutuminen olivat onni, jotka vain sattuivat osumaan hänen kohdalleen. Hän sanoi, että ideat kannattaa aina kirjoittaa ylös. Jostain ideasta voi syntyä jotain uutta ja suurtakin. Hän kertoi oman yrityksensä perustamisesta, mistä kaikki alkoi ja miten yrityksellä nyt menee. Hän näytti kuvan ensimmäisestä toimituksesta hänen kotiovellaan ja kuvan heidän nykyisestä varastostaan. Eri kuvien välillä oli suuri. Minua innoitti suuresti Blakelyn tarina ja ymmärsin, ettei kannata heti luovuttaa ja ajatella aina pessimistisesti vaan luottaa siihen, mitä tekee.  

Bookmark the permalink.

Comments are closed.