NBF

Joonas Kyllönen LLT18SM

 

Innovaation tohtori

Esityksen alussa professori sanoi: ”Medicine is different for everyone.” Tällä hän tarkoitti, että jotta pystyttäisiin kehittymään, on ensin tiedettävä, millaista innovaatiota haluaa, jotta voidaan antaa se oikea lääke. Innovaatio olla voidaan tarkoittaa: kasvua, suurempaa voittoa tai parempaa työolosuhteita. Innovaatio ei ole yksiselitteinen asia ja sama ratkaisu ei sovi kaikille. Innovaatio voi olla uusi tuote, uusi bisnesmalli, teknologia tai strategia.
Innovaatio, sitä on kahdenlaista. On parantavaa ja täysin uusi innovaatio. Parantava innovaatio on sitä, että luodaan vanhasta ideasta parempi, kehitetään sitä edemmäs ja pyritään pitämään se relevanttina. Tämä tapa on helpompi tehdä ja vähemmän riskialttiimpi. Esimerkkeinä professori käytti nimeltä mainitsematonta kahvilayritystä, jossa pyrittiin kasvattamaan myyntiä, eräs työntekijä keksi, että asiakasleimakortteihin, joita jo monet kahvilat käyttävät, lisättäisiin jo valmiiksi kaksi leimaa. Alun perin kahvilalla oli ollut kortti, jossa yhdeksäs kahvi oli ilmainen, mutta lisäten siihen kaksi leimaa ja pitäen saman määrän ostomääriä, huomattiin myynnin kasvua. Ilman aloitus leimoja myynnin kasvua oli 17,3 prosenttia ja kahdella aloitus leimalla myynnin kasvu oli 34,4 prosenttia. Professori kertoi, että tässä oli mukana psykologinen tekijä mukana, ihmiset ovat alttiimpia suorittamaan asioita loppuun, jotka on jo saaneet aloituksen. Toisena esimerkkinä toimi autonvuokraus firma Enterprise, joka muitten firmojen tavoin oli keskittynyt vuokraamaan autojaan matkustajille, mutta rupesi vuokraamaan autoja ihmisille, joilla oli auto huollossa. Ja kolmantena esimerkkinä oli amerikkalainen Dollar Shave Club, joka toimitti kuukausittaiselle tilauksella parranajo tarvikkeita kotiovelle. Unilever osti DSC:n vuonna 2016 miljardilla dollarilla.
Toinen Innovaatio on radikaali, vaikuttava ja riskialttiimpi. Keksiä aivan uusi, mullistava innovaatio, kuten Dollar Shave Club. Tähänkin professorilla oli esimerkkeinä Nestle, joka perusti erillisen yhtiön, joka haastoi vanhaa ja myi Nespresso-tuotteita. Toinen esimerkki oli Google, joka itse etsi uutta vaan hankkii erillisiä yhteisöjä ympäri maailmaa ja antaa heidän keksiä ja etsiä uusia innovaatioita. Kun joku löytää uuden innovaation niin, otetaan se ja tuodaan suuremmalle asteelle. Jotta uutta innovaatiota voitaisiin saavuttaa, on annettava ihmisten kokeilla, tehdä virheitä, kyseenalaistaa tiettyjä asioita ja kannustaa heitä jatkamaan ja kehittämään uutta.
Lopuksi professori totesi, ettei innovaatiota voi saada, jollei tiedä mitä haluaa kehittää. Lisäksi hän sanoi, että on mahdotonta sanoa oikeaa tapaa olla innovatiivinen.

Oivallukset

Carla Harris puhui johtamisesta, jossa hän sanoi kuinka toimia johtajana ja opetella työntekijöiden nimet, jotta se motivoisi heitä toimimaan paremmin ja tehokkaammin.

Juliet Font kertoi esityksensä lopussa tarinan omasta elämästään, kuinka hän ei lähtenyt läheisensä kanssa matkalle ja kuuli myöhemmin, jotta tämä läheinen oli menehtynyt pois. Juliet kehotti kaikkia osallistujia viettämään aikaa perheittensä ja läheisten kanssa niin paljon kuin mahdollista. Tämä oli liikuttava tarina, joka todellakin jää mieleen hyvin pitkäksikin aikaa.

Costasin puheista jäi mieleen, että mikä tahansa voi oikeastaan olla innovaatio.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.