Nordic business forum

Lotta Syvävirta

Nordic business forum live stream

1.Nordic Business Forum Live Stream on tapahtuma, jossa kuulee huippuluokan puhujia ‘livenä’, kun he astuvat lavalle Nordic Business Forumissa Helsingin Messukeskuksessa 9.-10.10.2019. Messukeskuksen liput maksavat 1000e, mutta Live Streem-tapahtumat ovat kuulijoille ilmaisia. Sara Blakelyn puheenvuoro oli nimeltään How to find your idea for growth? Sara Blakely on SPANX, Inc: n perustaja ja toimitusjohtaja. Spanx on tunnettu älykkäistä ja mukavista muotoilevista naisten alusvaatteista, jotka saavat naisen näyttämään kauniilta ja puvut istumaan hyvin. Sara Blakely on valittu yhdeksi Time magazine –sarjan sadasta maailman vaikutusvaltaisimmasta ihmisestä. Hän on perustanut Spanx by Sara Blakely säätiön naisten vaikutusmahdollisuuksien tueksi. Hän on allekirjoittanut vuonna 2013 The Giving Pledge –yrityksen sitoumuksen lahjoittaa puolet varoistaan hyväntekeväisyyteen. Hän sanoo, että raha ei ole koskaan ollut hänelle syy tehdä bisnestä. Sara Blakely on noussut kuuluisuuteen tavallisista oloista ja luonut uran ja omaisuuden kovalla työllä, uskalluksella ja rohkeudella ja tehnyt todeksi amerikkalaisen unelman, menestyksen.

Tarinan alku on tavallisen naisen maailmasta. Sara Blakely ei tiennyt, millaiset alushousut hän laittaisi valkoisten housujen alle, etteivät ne eivät näkyisi housujen läpi. Hän leikkasi sukkahousuista lahkeet pois, mutta ne rullautuivat ylös. Siitä lähti liikkeelle alusvaatebrändi Spanx, joka teki Blakelysta miljardöörin. Blakely ei päässyt opiskelemaan lakia, vaikka olisi halunnut. Hän halusi muutoksen elämäänsä ja kirjoitti paperille kaikki vahvuutensa ja heikkoutensa ja huomasi, että hänen ainoa vahvuutensa oli myynti. ”Pidän todella siitä, että tarjoan ihmisille sitä mitä he tarvitsevat tai mitä he eivät vielä tiedä tarvitsevansa, mutta joita ilman he eivät voi elää”, hän sanoi. Hän huomasi haluavansa keksiä tuotteen, jota hän myy miljardeille ihmisille. Hän tarkasteli rohkeasti ongelmaa, päätyi käyttämään hyväkseen vahvuuksiaan ja tarttui tilaisuuteen, josta ei tiennyt mitään. Sara Blakelyn yritystoiminnan aloitus ei ehkä sovi suomalaiselle luonteelle, vaan me haluamme olla sadan prosentin varmoja, että yritys kannattaa. Sara Blakelyn riskinotto kuitenkin kannatti.

Hän ei aluksi löytänyt valmistajaa tuotteilleen, ja kyseli itsestäänselvyyksiä. Blakelyn mielestä oli hyvä, ettei hän tiennyt kaikkia asioita ja että hän uskalsi kysyä tyhmiä kysymyksiä. Hän uskalsi soittaa suoraan tavaratalo Neimaniin ja sai sieltä suoraan tilauksen, koska ei tiennyt, että messujakin järjestetään. Hänen mielestään paras keino edistää bisnestä on tavata ihmisiä suoraan kasvotusten ja toiseksi paras keino on soittaa. Hän lähetti tv-julkkis Oprah Winfreylle tuotelahjan, johon Oprah ihastui ja halusi tehdä ohjelman Blakelystä. ja hänen ”influencer”-suusta suuhun toimintakulttuuristaan. Sara Blakelyn ajatuksena on, että ”Älä myy tuotetta, vaan myy ongelma, jonka tuote ratkaisee”, eli kysele miksi –kysymyksiä, kun et ymmärrä jotain. Se ei ole heikkoutta, vaan jos yrität myydä jotain, ihmiset haluavat tietää, miksi se kannattaisi hankkia. Heikkouden ja epäonnistumisten kertominen muille on tärkeä asia, koska silloin muutkin uskaltavat kokeilla ja tehdä virheitä. Sara Blakelyn ajatus olla tavallinen ihminen yrittäjänäkin, tuntuu hyvältä. Lisää luotettavuutta ja uskottavuutta, kun uskaltaa olla aito. Luotettavalta myyjältä asiakas haluaa ostaa. Myös ajatus tuotteesta ongelmanratkaisijana on kiinnostava. Rahaa on rajallinen määrä ja kukaan ei halua ostaa tuotteita turhaan, varsinkaan kainuulaiset, vaan siitä pitää olla jotain hyötyä arkeen. Sara Blakely sai minut ajattelemaan bisnesajatuksia.

2. Juliet Funt on koulutus- ja konsulttiyhtiö WhiteSpace at Workin toimitusjohtaja. Hän puhuu turhan tekemisen ja turhan kiireen selvittämisestä ja selättämisestä. Tutkimusten mukaan neljännes kokouksista on turhia. Hänen mielestään ”keltainen lista” auttaa karsimaan turhaa tekemistä. Kun tulee jokin idea, kannattaa hetki miettiä, onko tämä idea tarpeellinen ja kiireellinen. Jos on, niin kannattaa soittaa, mutta jos ei, niin asian voi laittaa keltaiselle listalle ja pian huomaa, että vain pieni osa viestinnästä kuuluu elektronisiin välineisiin. Funtin mukaan keltainen lista ohjaa viestit oikeaan välineeseen. Sitä voi käyttää myös ideavarastona ja aika voi ratkaista ongelman.  Tämä on ehdottomasti idea, minkä otan käyttöön omassa elämässäni jo tänään. Usein ennen nukahtamista mietin jotain asiaa ja uni ei tulekaan, niin ajattelen, että entä jos en muista sitä aamulla. Kun kirjoitan idean ylös vaikkapa yöpöydällä olevaan vihkoon, voin palata siihen aamulla ja miettiä, vaatiiko idea toteuttamista. Samoin, kun koko ajan on monia sähköisiä välineitä ja sivustoja päällä, vie turhaa aikaa vastata kaikkiin viesteihin juuri sillä hetkellä. Kun kirjoitan asiat ylös, voin vastata niistä tarpeellisiin samalla istumalla. Aikaa säästyy. Naisilla on tapana tehdä monta asiaa yhtä aikaa ja takertua epäolennaiseen, tämä tapa erottelee tärkeät asiat. Haluan olla kohtalaisen tehokas myös töissä, ettei aikaa mene turhan vatvomiseen, vaan oikeisiin asioihin. Järkevä ja tehokas viestintä on asia, jonka voi oppia.

Carla Harris kertoi Strategize to Win –puheessaan, miten voitetaan. Hän on mm. toimitusjohtajana Morgan Stanleyssä ja hänellä on laaja kokemus teollisuudesta tekniikan, median, vähittäiskaupan, tietoliikenteen ja terveydenhuollon aloilla. Hänet on valittu Fortune-lehden luetteloon 50 tehokkainta johtoyritystä yritysmaailmassa. Hänen mottonsa on, että: ”Meitä on siunattu, jotta voimme olla siunaus jollekin toiselle”. Carla Harris opetti, mitä on hyvä asiakaspalvelu. Siitä minulla on vasta vähän kokemusta työelämässä, mutta asiakkaana sitäkin enemmän. Suomessa monissa paikoissa asiakaspalvelu on töykeää. Asiakaspalveluja, myyjä, tarjoilija tms. asettuu asiakkaan yläpuolelle ja on töykeä tai ei puhu mitään, ei tule asiakkaan luo. Suomessa pitää usein mennä etsimään ja hakemaan myyjää ja sanomaan, että maksaisin tämän. Palvelua tai tuotteiden esittelyä saa harvoin. Carla Harris puhui älystä ja kunnioituksesta asiakasta kohtaan, ystävällisestä vuorovaikutuksesta, jolloin rakennetaan luottamusta ja rakennamme luottamuksellisia ystävyyssuhteita ja ymmärrämme, mitä asiakas tarvitsee ja haluaa. Asiakkaat ehkä haluavat tuntea meitä hieman enemmän, että voivat luottaa, päästä hieman pintaa syvemmälle. Asiakassuhteet voivat olla epäselviä ja monisyisiä, mutta asiakastyössä on tärkeää olla selkeä. Haluan tulevaisuuden asiakaspalvelijana toimia ammatillisesti, ystävällisesti ja esimerkillisesti. Haluan oppia fiksua ammatillista käytännön myyntityötä erilaisten asiakkaiden parissa niin, että asiakas tuntee, että olipa kiva käydä. Olen luonteeltani jo valmiiksi rauhallinen, enkä menetä ulospäin hermojani, joten se on hyvä lähtökohta.

Carla Harrisin ajatus omien voimavarojen muistamisesta on minulle tärkeä asia. Minua kosketti, kun hän sanoi, että me olemme itse pahimpia itsemme teilaajia. Muistan aivan varmasti epäonnistumiseni, mutta johonkin unohtuu onnistumiset, vaikka niitäkin on. Carla Harrisin ajatus on, että kun luotat itseesi, niin saat vakuutettua myös muut, asiakkaat ja työyhteisön, että olet hyvä ja arvokas työntekijä. Kaikki lähtee halusta näyttää ja onnistua ja itseluottamuksesta. Sen varaan rakentuu onnistunut bisnes. Tämä on ajatus, jonka haluan ottaa tietoisemmin käyttööni niin omassa elämässäni, kuin opiskeluissa ja työelämässä. Uskoa itseeni, kuunnella, mikä on minulle tärkeää ja ottaa tosissaan, niin kuin Kainuussa sanotaan. Ja mennä suomalaisella sisulla eteenpäin.

Kaikkein tärkeimpänä asiana Nordic business forumissa muistan kuitenkin esiintyjät, jotka luottivat itseensä, heillä oli tärkeää sanottavaa ja he olivat valovoimaisia ja täynnä energiaa. Silti he vaikuttivat tavallisilta ihmisiltä. He möivät minulle ideansa, koska pystyin luottamaan heihin. He puhuivat totta. Sieltä lähtiessä oli voimaantunut olo.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.