NBF

Ari Perätalo LLT18SM

Tehtävä A

Professori Costas Markides puhui meille, kuinka innovaatio toimii hyppynä menestykseen. Professori Markides nosti esille mielenkiintoisen pointin ihmisen psykologiasta, missä ihminen on todennäköisemmin täyttämässä kupongin kokonaan ”osta kymmenen, saa yhdestoista kaupanpäälle” kuin ”osta kahdeksan, yhdeksäs on ilmainen”, sillä ensimmäisessä asiakas saa kaksi leimaa jo valmiina. Nämä kaksi leimaa tuo ihmiselle motivaation saada loputkin leimat kuponkiinsa. Tunnustan itsekin tulleeni puijatuksi kyseisellä tavalla, kun rekisteröidyin ja tilasin eräästä pelikaupasta pelin, sain tähtiä enemmän kuin yhden. Olin myös motivoitunut saamaan loputkin kyseisistä tähdistä, joita tarvittiin kymmenen.
Innovaatio ei ole vain yksi asia, voi olla monenlaista innovaatiota, kuten teknologista tai bisnes mallin mukaista innovaatiota. Mielestäni yrityksen on tärkeää sallia virheet ja olla yritteliäs. Tehokas innovaation tapa on skaalata jo olemassa oleva asia parempaan suuntaan, kuten professori Markides mainitsi Amazonin. Amazon ei keksinyt heidän tapaistaan tuotteiden jakelua. He ottivat sen parilta Chicagolaiselta ja paransivat sitä monen kertaisesti. En ole tällaisen tavan fani, sillä helposti käy siten, että se, jolla on eniten rahaa, on voittaja. Nykyään Amazon on niin valtava, että se on kuin jättiläiskivi ja muut sen tapaiset kilpailijat ovat kuin hiekanjyviä siihen nähden. Amazon pystyy ostamaan ja hajottamaan kilpailijansa laajuudellaan. Toinen tämäntapainen esimerkki, missä tällaista tapaa mielestäni hyödynnetään, on videopelit. Usein käy siten, että pienet peliyhtiöt keksivät jonkin innovatiivisen gameplay mallin, jonka sitten isommat pelifirmat, kuten Electronic Arts tai Ubisoft hyödyntävät omissa pelijulkaisuissaan. mielestäni Häiritsevä innovaatio on paljon vaikeampi tapa luoda menestystä, sillä se järisyttää nykyisyyttä. On paljon vaikeampaa luoda uusi innovatiivinen nykyisyyttä häiritsevä brändi esimerkiksi pelikonsoleissa. Mielestäni on paljon yksinkertaisempaa luoda uusi Nintendon laite, kuin luoda uusi VR-teknologiaa hyödyntävä pelilaite.

Tehtävä B

NBF  näytti, että jopa vakavasta asiasta, kuten bisneksestä tulee huomattavasti viihdyttävää kuunneltavaa, kun esiintyjä hyödyntää esityksessään huumoria. Tätä voin potentiaalisesti hyödyntää tulevissa KAMK:n esitelmissä. On myös tärkeää uskaltaa ottaa riskejä, sekä olla pelkäämättä epäonnistumista. On tärkeää saada ideoita ihmisten ympäriltä, sillä jokaisella ihmisellä on oma perspektiivinsä eri asioihin. Idea voi olla monen ihmisen erilaisten perspektiivien luomus. Avoin mieli on kaikki kaikessa. Innovaatio tapahtuu vain, jos uskaltaa tehdä asioita eri tavalla. Ole sinnikäs, äläkä anna periksi vastoinkäymisissä. En voi sanoa, että olenko suoraan sanoen oppinut näitä ominaisuuksia NBF:n ansiosta, mutta tämä käy hyvänä muistutuksena, miten toimia. Aion olla rohkeampana esiintymistilanteissa, ja ottaa riskejä ei niin tutuissa aineissa.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.