GetOnline 22.-25.10.2015

Juho Kouvonen, TTK14SD:

Kainuun suurin ja Pohjois-Suomen toiseksi suurin verkkopelitapahtuma, GetOnline, järjestettiin Kajaanissa 22.-25.10.2015. Tapahtuma kokosi yhteisen ajanvieton pariin lähes 300 peliharrastajaa sekä noin 200 pelaamisesta kiinnostunutta vierailijaa. Järjestäjänä tapahtumassa toimi Kajaanilainen verkkopeliyhdistys Garde-Party ry. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää verkkopelaamista harrastustoimintana sekä saada nuoret kiinnostumaan tietotekniikasta ja tietoliikennetekniikasta.GetOnline2015

GetOnline -tapahtuma järjestetään pääasiassa vapaaehtoistyöntekijöiden voimin. Garde-Party:n lisäksi tapahtuman Staff-tiimissä on useita pelialan sekä tietotekniikan harrastajia. Myös Kajaanin Ammattikorkeakoulu on ollut tukemassa tapahtumaa useana vuonna – tämä vuosi ei ollut poikkeus. GetOnline -tapahtuman järjestelyihin osallistui 15 KAMK:n opiskelijaa, joista 6 Datacenter -linjalta. Tehtäviä oli aina infon pyörittämisestä järjestyksenvalvontaa, kuin myös sähköverkon rakentamisesta kilpailuiden tuomarointiin.

Koululaisten syyslomaviikolla järjestetty GetOnline omaa pitkät perinteet – vuonna 2015 tapahtuma järjestettiin jo 12. kerran. Tapahtuman ohjelmaan kuuluvat olennaisesti erilaiset peliturnaukset, kompot, palkintoineen ja tietysti hauskan pitäminen kavereiden kanssa.

www.getonline-lan.net

www.garde.fi

Northern Game Summit 1.-2.10.2015

Touko Möttönen, TTK14SD:

Kajaanissa järjestettiin 1.-2.10.15 Northern Game Summit -pelikonferenssi jo neljännen kerran. Biorex-elokuvateatterilla oli kahden tapahtumapäivän aikana pelialaan ja pelinkehitykseen liittyviä luentoja ja koko joukko alan ammattilaisia ja opiskelijoita.

NGS2015Tapahtuma vaatii luonnollisesti kohtuullisen määrän AV-tekniikkaa, jolla esitysten kuva ja ääni saadaan esittäjän koneelta siirrettyä elokuvateatterin tykille ja siitä valkokankaalle. Tekniikan suunnittelu, testaaminen ja hallinta tapahtuman aikana oli KAMKin datacenter-opiskelijoiden vastuulla ja projektiin osallistui tänä vuonna kymmenen opiskelijaa KAT13J- ja TTK14SD-ryhmistä.

Tekniikan suunnittelu aloitettiin jo kesällä ja paikanpäälle testejä päästiin tekemään kolme viikkoa ennen tapahtuman alkua. Hyvän valmistautumisen ja harjoittelun seurauksena tapahtuma saatiin tekniikan osalta hoidettua sujuvasti. Järjestäjille tapahtuma antoi hyvän oppitunnin tietojärjestelmän kokoamisesta ja hoitamisesta todellisessa käyttöympäristössä.