Mikko Koskelan kokemukset Tallinnan MSP Summitista

“Sääntö 1: Aamupalalta ei saa myöhästyä.”

Tällä ainokaisella säännöllä lähdettiin kohti ensimmäistä MSP Summittia Tallinnassa. Matkasimme ensiksi Helsinkiin (Microsoftin maksamilla lipuilla), josta sitten oli bussimatka MS:n toimistolle.

Toimistolla oli muutamia puheita MS:n isoilta kihoilta ja pieni kierros toimistolla. Microsoftilla on käytössä tosi siisti työkulttuuri (ns. ROWE-työkulttuuri), jonka tunnistaa työntekijöiden täydellisestä vapaudesta. Kaikki saavat tiettyjä tavoitteita vuodelle ja saavat itse päättää, kuinka ne saavuttavat. Toimistolla ei tarvitse olla (ketään ei edes saa vaatia tulemaan paikalle) ja omat työajat saa itse päättää (saat työskennellä juuri sen aikaa päivässä kuin haluat; olipa se sitten 1h tai 20h). Toimistolla ei kenelläkään ole varsinaisia istumapaikkoja, vaan tilat on jaettu erilaisiin osiin sen perusteella, kuinka haluat työskennellä (saako sinua häiritä, miten tehokkaat laitteet tarvitset jne.). Tiloja oli myös esimerkiksi lapsille, jos vanhemmat eivät heitä ehtineet viedä hoitoon.

Iltapäivästä lähdimme laivalle porukalla, jossa jatkoimme MSP:iden omilla puheilla ja keskusteluilla illalliseen asti. Ruuan jälkeen oli vapaa-aikaa, jonka aika moni käytti baareihin.

Perjantai Tallinnassa oli varattu koulutuksille. Näitä varmasti mieleenpainuvin oli Mike Bradshawin pitämä Pitching & Networking For Nerds. Koulutusten jälkeen kävimme vielä MS:n Viron toimistolla ja saimme vastaavan kierroksen siellä kuin Suomessa.

Saavuimme hotellille (joka onneksi oli hotelli, yöpymispaikoista oli päivällä aika villiä tarinaa vanhoilta MSP:iltä…) ja saimme pari tuntia vapaa-aikaa käydä shoppailemassa ennen illallista Viron MSP:iden kanssa. Illallisen jälkeen matka jatkui luonnollisesti baareihin (MS:n piikkiin tietty).

Lauantaina ei enää ollut mitään varsinaista ohjelmaa vaan käytimme päivän Suomeen paluuseen. Kaiken kaikkiaan tosi mahtava matka. Tuntemukset vaihtelivat paniikista kyyneleet silmissä nauramiseen ja hauskanpidon lisäksi pääsy myös oppimaan uutta.

MS Student Partnerit Viron matkalla

Ohessa Mikko Saleniuksen matkakertomus Viron reissulta.

Lähdimme torstaina puoli neljältä yöllä väsyneinä kohti Helsinkiä ja ensimmäistä Microsoftin reissuamme Viroon Tallinnaan. Perillä odotimme pari tuntia ennen ensimmäisten muiden MSPeiden saapumista, jonka jälkeen siirryimme kahvilaan juttelemaan ja tutustumaan. Kaikkien tavattua siirryimme minibussiin joka vei meidät Microsoftin toimistoon, joka sijaitsi Microsoft talon vieressä vielä kuukauden verran.

Siellä saimme vierailija tarrat ja meille esiteltiin toimistoa. Työpisteitä ei ollut vaan ainoastaan näytöt joihin sai oman koneen laittaa kiinni. Tuoleja ja toimistoja oli eri tarpeita varten lyhyistä sessioista pitkiin, erilaisia teemoja kuten rantateema johon itse rakastuin täysin.

Heillä oli myös hienoja neuvottelu, loikoilu ja inspiraatio huoneita sekä tietenkin ilmaiset kahvilat jokaisessa kerroksessa. Omille tavaroille oli pienet lokerot, mitään muuta omaa ei ollut. Työajat olivat täysin itse päätettävissä ja jotkut tekivät jopa yöt ja viikonloput töitä. Microsoftin toimistolla kävimme läpi Summitin ohjelman ja pidimme pienet koulutukset Win10 ja muista aiheista sekä söimme.

Iltapäivällä oli aika lähteä laivaan ja meidät tuli hakemaan upean kiiltävä ja hienosti varusteltu keinonahka penkeillä sisustettu Mercedes-Benz bussi joka vei meidät satamaan. Satamassa meille jaettiin huoneet 4 miestä per huone ja tavarat vietyämme siirryimme konferenssi tilaan.
Konferenssi huoneemme Princess oli yksinkertainen neuvotteluhuone suorakulmio pöytä ja projektori. Aloimme pitämään koulutuksia ja esityksiä eri aiheista ja välillä söimme upeita alkupaloja ja juomisia tuotiin koko ajan lisää. Illalla lopettelimme ja siirryimme laivan Buffettiin syömään, jonka jälkeen oli vapaata loppuilta.

Seuraavana aamuna heräsimme aikaisin aamupalalle ja valmistauduimme Tallinnaan nousua varten. Tallinnassa kävelimme suoraan Garage48 Startup yrityksille tiloja vuokraavaan toimitilaan jossa pidimme päivän koulutukset. Erityisesti jäi mieleen loistavat koulutukset, jotka piti vieraileva Mike Bradshaw verkostoitumisesta ja pitchauksesta.

Päivän koulutusten jälkeen vierailimme Tallinnan Microsoft toimistolla joka oli pienempi, mutta hyvin viihtyisä toimisto Tallinnan keskustassa. Siellä kierrettyämme siirryimme hotelliimme joka oli loistoisa Blu ketjun hotelli. Tämän jälkeen meillä oli pari tuntia vapaata aikaa ja illalla menimme syömään Olde Hansaan, johon meillä oli varattu todella upea kestitys. Pöydät pursuivat ruokaa ja tapasimme Viron MSP opiskelijoita.

Ilta jatkui verkostoitumisella ja lopulta milloin kukakin pääsimme väsyneinä hotellille. Aamulla kahdeksan aikoihin oli taas aamupala ja lähdimme pikalaivalla takaisin Helsinkiin, jossa kaikki hajaannuimme omille teillemme. Saimme erittäin paljon tietoa, naurua ja uusia kavereita matkaltamme joten oli kyllä mahtava olla siinä mukana! Ensi kerralla varmasti uusiksi 😀

PS. Microsoft oli kiva ja maksoi melkeinpä kaiken 😉

Uudet Microsoft Student Partnerit esittelyssä

Maaliskuussa Microsoftin Student Partnereiksi pääsivät opiskelijamme Mikko Koskela (KAT13J) ja Mikko Salenius (TTK14D). Tämä on hieno etappi opiskelijoiden urakehityksessä ja avaa uusia mahdollisuuksia oppilaitoksellemme. Seuraavassa ”Mikromikot” kertovat hieman taustoistaan ja tunnelmistaan. Kuvassa vasemmalla Mikko Salenius ja oikealla Mikko Koskela.

”Olen nuorempi Mikromikko Mikko Salenius ja opiskelen Datacenterin vuosikurssilla 14. Olen tälle linjalle pääsystä asti ajatellut työskenteleväni joskus joko Microsoftilla tai Googlella, joten kuullessani opettajalta Microsoft Student Partnerista olin heti hakemassa mukaan 🙂

Mitä minä sitten Student Partnerina teen?

– Toimin tärkeänä linkkinä Microsoftin ja Kamkin välillä

– Saan tutkia kaikkea itseäni kiinnostavia asioita, Microsoft ei pakota mihinkään vaan antaa työkalut kaikkeen 🙂

– Käyn Microsoftin maksamilla koulutuksilla, jopa ulkomaille (he hoitavat kaiken tarpeellisen puolestani)

– Koulutuksen saatuani järjestän itse koulutuksia ja opetan muille opiskelijoille Microsoft tietojani

– Rakennan verkostoani yhden maailman suurimman yhtiön sisäpiirissä, sekä tapaan uusia kavereita toisista Student Partnereista ympäri maailmaa!

– Meistä jokainen saa oman mentorin, joka auttaa meitä oppimaan kaikkea meitä kiinnostavaa ja laajentamaan osaamistamme

– Saan jalan loistavasti ovenväliin tulevaisuuden työpaikan kannalta, sekä paljon merkintöjä CV:heni

– Saan käyttööni valtavasti tukea Microsoftilta ohjelmina, uusimpina uutisina ja pääsen jopa esiintymään heidän omalle yhtiön sisäiselle koulutus kanavalleen 🙂

– Saan myös loistavat mahdollisuudet kehittää softwarea, pelejä ja muuta sisältöä Microsoftin sisälle, saatat jopa nähdä minut pitämässä Virtual Academyssa kursseja 😀

Olipas pitkä lista.. Noh noin upeaa jo näin nopeasti ajateltuna on olla Microsoftin Student Partner! Rakastan työtäni ja sitä kun saa uusia kokemuksia sekä vastuuta. Koitan koko ajan olla suunnittelemassa kaikkea sekä Microsoftiin että Kamkiin päin parini Mikon ja Microsoftin kanssa tekevän opettajamme kanssa. Kaikki Student Partnerit ja Microsoftin työntekijät ovat olleet todella mahtavia ja odotan innolla mitä kaikkea tulen kokemaan omien vuosieni aikana. Suosittelen jokaista hakemaan tähän paikkaan, missä kova työ todellakin palkitaan! Meitä on kuitenkin vain pari per koulu ja kilpailua on varmasti!”

”Olen Mikko Koskela KAT13J-ryhmästä ja toinen puolisko Kajaanin Microsoftin Student Partnereista (duo on nähtävästi saanut jo kutsumanimenkin).

Toinen Mikko kertoikin jo kattavasti MSP-homman perkeistä, joten ei niistä sen enempää. Sen verran kuitenkin sanon, että hommasta saadut edut ovat kuitenkin suorassa suhteessa omaan työpanokseen. (Palkkaahan tästä ei saada, joten aktiivisimmat palkitaan muilla tavoilla.) Ajattelin kirjoittaa lyhyesti tulevia hakijoita varten kuinka hommaan oikein haetaan ja mihin kannattaa keskittyä:

Mistä tietoa ja kenelle pitää puhua

Tieto Student Partner –ohjelmasta on aika kiven alla. Nettisivut ovat auttamattoman surkeat, eikä tarkkaa tietoa ohjelmasta tai siihen hausta oikein ole suuren yleisön saatavilla. Tiedot pitää pitkälti kaivaa Microsoftin Teknisten Evankelistien kautta tai meiltä nykyisiltä Student Partnereilta. Me voidaan sitten pistää hakijat yhteyteen ohjelmasta vastaavien henkilöiden kanssa.

Jonotuslista

Kajaanissa MSP:t rajoitetaan kahteen. Itse jouduin aika pitkäksi aikaa jonotuslistalle, koska kaikki paikat olivat täynnä. Jos joudut jonottamaan, niin kannattaa kuitenkin pitää yllä säännöllistä viestintää Microsoftin edustajien kanssa – kysele vaikka kuulumisia, jos et muuta keksi. Tällöin eivät ainakaan unohda sinun olevan olemassa (niin meinasi käydä).

Haastattelu

Mitään hakulomakkeita ei ole, vaan hakijat haastatellaan puhelimessa. Haastattelu on aika vapaamuotoinen. Siinä kartoitetaan omaa taustaa yleisellä tasolla, tavoitteita ohjelman suhteen ja mitä haluat oppia siitä. Oma kiinnostus/into oli yksi asia mitä katsottiin myös ja siihen kannattaa panostaa. Rivien välistä luettuna sain sellaisen kuvan, että omat projektit (etenkin kouluajan ulkopuolella ulottuvat) ovat tosi iso plussa.

Mutta en ole nörtti

Suomessa on nyt parikymmentä MSP:tä. Näistä kolme (joista kaksi sijaitsee nyt Kajaanissa) on IT-Pro ihmisiä. Eli hommaan ei todellakaan tarvitse olla devaaja/sysadmin, vaan kaikki ihan vain teknologiasta kiinnostuneet ovat vapaita hakemaan paikkaa.”