MS Student Partnerit Viron matkalla

Ohessa Mikko Saleniuksen matkakertomus Viron reissulta.

Lähdimme torstaina puoli neljältä yöllä väsyneinä kohti Helsinkiä ja ensimmäistä Microsoftin reissuamme Viroon Tallinnaan. Perillä odotimme pari tuntia ennen ensimmäisten muiden MSPeiden saapumista, jonka jälkeen siirryimme kahvilaan juttelemaan ja tutustumaan. Kaikkien tavattua siirryimme minibussiin joka vei meidät Microsoftin toimistoon, joka sijaitsi Microsoft talon vieressä vielä kuukauden verran.

Siellä saimme vierailija tarrat ja meille esiteltiin toimistoa. Työpisteitä ei ollut vaan ainoastaan näytöt joihin sai oman koneen laittaa kiinni. Tuoleja ja toimistoja oli eri tarpeita varten lyhyistä sessioista pitkiin, erilaisia teemoja kuten rantateema johon itse rakastuin täysin.

Heillä oli myös hienoja neuvottelu, loikoilu ja inspiraatio huoneita sekä tietenkin ilmaiset kahvilat jokaisessa kerroksessa. Omille tavaroille oli pienet lokerot, mitään muuta omaa ei ollut. Työajat olivat täysin itse päätettävissä ja jotkut tekivät jopa yöt ja viikonloput töitä. Microsoftin toimistolla kävimme läpi Summitin ohjelman ja pidimme pienet koulutukset Win10 ja muista aiheista sekä söimme.

Iltapäivällä oli aika lähteä laivaan ja meidät tuli hakemaan upean kiiltävä ja hienosti varusteltu keinonahka penkeillä sisustettu Mercedes-Benz bussi joka vei meidät satamaan. Satamassa meille jaettiin huoneet 4 miestä per huone ja tavarat vietyämme siirryimme konferenssi tilaan.
Konferenssi huoneemme Princess oli yksinkertainen neuvotteluhuone suorakulmio pöytä ja projektori. Aloimme pitämään koulutuksia ja esityksiä eri aiheista ja välillä söimme upeita alkupaloja ja juomisia tuotiin koko ajan lisää. Illalla lopettelimme ja siirryimme laivan Buffettiin syömään, jonka jälkeen oli vapaata loppuilta.

Seuraavana aamuna heräsimme aikaisin aamupalalle ja valmistauduimme Tallinnaan nousua varten. Tallinnassa kävelimme suoraan Garage48 Startup yrityksille tiloja vuokraavaan toimitilaan jossa pidimme päivän koulutukset. Erityisesti jäi mieleen loistavat koulutukset, jotka piti vieraileva Mike Bradshaw verkostoitumisesta ja pitchauksesta.

Päivän koulutusten jälkeen vierailimme Tallinnan Microsoft toimistolla joka oli pienempi, mutta hyvin viihtyisä toimisto Tallinnan keskustassa. Siellä kierrettyämme siirryimme hotelliimme joka oli loistoisa Blu ketjun hotelli. Tämän jälkeen meillä oli pari tuntia vapaata aikaa ja illalla menimme syömään Olde Hansaan, johon meillä oli varattu todella upea kestitys. Pöydät pursuivat ruokaa ja tapasimme Viron MSP opiskelijoita.

Ilta jatkui verkostoitumisella ja lopulta milloin kukakin pääsimme väsyneinä hotellille. Aamulla kahdeksan aikoihin oli taas aamupala ja lähdimme pikalaivalla takaisin Helsinkiin, jossa kaikki hajaannuimme omille teillemme. Saimme erittäin paljon tietoa, naurua ja uusia kavereita matkaltamme joten oli kyllä mahtava olla siinä mukana! Ensi kerralla varmasti uusiksi 😀