Insinöörien laitetilan rakentaminen

Kesäprojektin tarkoituksena oli tehdä Insinööreille heidän oma konehuone, jota he voivat käyttää opinoissaan. Konehuoneessa on insinööreille tarvittavia laitteistoja, kuten servereitä (blaidit) servereitten pidikkeet (räkit) ja kytkimet.

Projektin alussa ryhmän TTK20SD:n piti hakea kaikki laitteistot konehuoneeseen, jonka jälkeen kaikki laitteet laitetiin paikoilleen ja johdotettiin. Konehuoneessa piti Saada netti kulkemaan kaikkien kytkimien ja servereitten välillä ja lopuksi lisätä kaikki serverit MAAS palveluun, jotta niitä pystytään käyttämään etänä.

Kun johdotus oli valmis. kytkimet piti saada toimimaan, jotta ne pystyvät jakaa internet yhteyttä servereille. Aluksi kytkimeen laitettiin kiinni valokuitujohto, josta kulki internetyhteys. Sen jälkeen kytkimeen otettiin paikallinen yhteys, jotta saatiin web -interface toimimaan. Sen kautta pystytiin käyttämään kytkintä etäyhteyden kautta ja antaa servereille nettiyhteys.

Kytkimien jälkeen, Kaikki serverit piti lisätä MAAS -ympäristöön, jotta niitä pystytään käyttämään etäyhteyttä käyttäen. Nyt osa servereistä on MAAS -ympäristössä ja niitä pystytään käyttämään.

 

Jiri Lindström TTK20SD

KAMK Gamefest on kuollut – eläköön DC-LAN!

Onnistuneen Kamk gamefestin järjestelyn jälkeen TTK21SD -ryhmä teki linjaavan päätöksen: jatkossa tapahtuma kulkee nimellä DC-LAN. Uuden tapahtuman järjestely noudattaa kuitenkin tuttua polkua ja apuna seuraavalle ryhmälle on päivitetty järjestäjän käsikirja.

Kiitokset vielä koko dc-ryhmälle hyvistä järjestelyistä ja onnea tulevalle ryhmälle!

KAMK Gamefest 2022

TTK21SD:n opiskelijat olivat innokkaana mukana KAMK GameFestin järjestämisessä pitkän tauon jälkeen, kun perinnetapahtuma otettiin puheenaiheeksi maaliskuussa. Suunnitteluun ja rupatteluun ruvettiin jo oppituntia seuraavalla kahvitauolla. Huomattiin nopeasti, että vaikka hommaa olisikin paljon, oli kasassa asianosaavaa ja reipasta porukkaa. Tänä vuonna perinteestä poiketen, tapahtuman järjestämisessä oli mukana myös KAMK.GG ja Kamkin eSports– business puolen opiskelijat. 

Lanien tulisi olla vähintään vuorokauden pituiset ja konepaikkoja oli edellisinä vuosina n. 80 kappaletta. TAITO 2:en liikuntasaliin suunniteltiin arvioidun osallistujamäärän mukainen pöytäjärjestely, sähkötys ja verkotus. Tänä vuonna laneilla myytiin myös vuokrakonepaikkoja, jotka osoittautuivat erittäin suosituiksi. Tapahtumatilan rakentaminen aloitettiin 5.5. kaksi vuorokautta ennen tapahtumaa.

Tapahtuma alkoi suunnitellusti 7.5. klo 12:00. Verkotus oli hoidettu erinomaisesti, eikä se pahemmin kyykännyt tapahtuman aikana. Tapahtuman CS:GO– turnaus myöhästyi aikataulusta tunnilla teknisten ongelmien vuoksi, mutta onnistui lopulta suunnitellusti. Jotkut harmittelivat, kuinka mainostettu simracing ei ollutkaan osa tapahtumaa. Laneilla pelattiin pääasiassa CS:GO:taValoranttia ja League of Legendsia. Loppujen lopuksi tapahtuma oli onnistunut ja kävijämäärä oli joidenkin lähteitten mukaan KGF:n historian suurin.

Luka Brännlund TTK21SD

EYOF Vuokatti 20.-25.3.2022

Saimme pyynnön osallistua IT-tuen talkoolaisina Vuokatissa järjestettäviin European Youth Olympic Festivaleihin ja meitä lopulta osallistuikin 8; kakkosvuoden dc-ukot Anton, Juho, Miika, Tarvo ja Tuomas, sekä ykkösvuoden dc-ukot Ville, Eemil ja Hanna. IT-tuen päätyyppinä EYOF Vuokatissa toimi Pertti Erkkilä, joka meitä opasti ja delegoi tehtäviä, joita suoritettiin viikon aikana. Talkooviikkomme alkoi sunnuntaina 20.3. Päivän aikana tutustuimme alueeseen ja Pertti näytti meille missä reitittimet sijaitsevat. Saimme myös talkoolaisina EYOF Vuokatin pipon, T-paidan ja takin. Talkoolaiset kulkivat bussikyydityksellä Vuokattiin, sekä halutessaan sai päivittäin nauttia aamiaisen, lounaan ja päivällisen.

Viikon aikana IT-tuen tehtäviä oli mm.

– Päivittää ruokalan näyttöihin ruokalistat ja varmistaa päivittäin, että näytöt ovat päällä ja näkyy oikea ruokalista.

– WLAN-yhteyksissä oli paljon ongelmia, koska väkeä oli niin valtavasti, että tietoliikenne ruuhkautui ja tästä saimmekin paljon ilmoituksia viikon aikana, ettei nettiyhteys toiminut.

– Asennettiin noin kymmeneen vanhaan läppäriin Windows 10.

– Tulostimien ”korjailua”, eli uudelleenkäynnistämistä.

– Reitittimien ja mokkuloiden konffailuja.

– Yleinen talkoolaisena pyöriminen ja vierailijoiden opastaminen ja auttaminen.

Paljon oli myös turhauttavaa odottamista ja istumista, koska IT-ongelmia ei lopulta kovinkaan paljoa ilmaantunut. Päivystimme vuorotellen tietyssä IT-pisteessä hiihtoputkella ja seurasimme kisoja joko tietokoneelta tai menimme katsomaan niitä paikan päälle. KAMK:n Esports-puolen ”peliluola” oli myös hauska lisä Vuokatti-viikkoon, kun pääsi testaamaan mm. VR-laseja. Myös taukoliikunnalle jäi aikaa, kuten alla näkyy.

Kokonaisuudessaan viikko oli valtavan hyvä ja antoisa kokemus. Kaiken tämän nykymaailman murheiden keskellä oli mukavaa nähdä, kuinka kymmenien eri maiden nuoret kokoontuivat kisailemaan yhdessä hyvällä yhteishengellä.

Hanna Tsutsunen TTK21SD, kuvat Pertti Erkkilä ja Hanna Tsutsunen, video Hanna Tsutsunen

Itsenäisyyspäivän juhla 27.1.2022

Tänään 27.1.2022 oli aika juhlia dc-itsenäisyyspäivää.  On kulunut viisi vuotta siitä, kun konesalimme liitettiin suoraan Funetiin. Juhlapäivän aluksi Joona muisteli viiden vuoden takaista itsenäistymistä ja mikä sen mahdollisti. Juhlapuheen jälkeen nykyiset dc:läiset siirtyivät lipun nostoon ja sen jälkeen juhlakahveille. Lipun noston suorittivat tuutorit Anton ja Juho. Alla muutama kuva päivän tapahtumista.

    

 

Konesalin lämmittäminen

Toiset jäähdyttävät konesaleja, mutta KajakDC on siirtynyt konesalien lämmitykseen!

Joulukuun kovat pakkaset palelluttivat kasvihuoneen serverimme niin, etteivät ne suostuneet käynnistymään. TTK20SD:n opiskelijat keksivät ratkaisun: infrapunalämmitin ei vielä tehonnut, mutta auton sisätilalämmittimen avulla laitteet saatiin käynnistymään. Innovatiivista toimintaa! Pieni videopätkä löytyy täältä.